Kortreist, energisk (og litt rar) reklamefilm for Ustekveikja Energi


Velkommen inn i universet til de fiktive «Ustekveikjianerne», som bor i Ustekveikja Kraftverk. Dagen lang sørger de for høy spenning og positiv energi, langt inne i fjellet på Hardangervidda.

Ustekvaikja Tett på kampanje COVERBILDE

Strømleverandøren du kan stole på

Ustekveikja Energi er et lite strømselskap fra Hallingdal. De kjennetegnes ved å være åpne og ærlige. Blant annet i forhold til at strøm og strømpriser kan være vanskelig å forstå. Ikke minst er de opptatt av å gi god hjelp til kundene sine. Deres kundeservice er av det gode gamle slaget, helt uten tastevalg. Kunden møtes av ekte mennesker som svarer på og forklarer alt om strøm.

Fullversjon av filmen.

Hvordan sette Ustekveikja Energi på kartet?

I dagens strømmarked er det både trangt og vanskelig å gjøre seg hørt. Når kunden skulle vise seg fram nasjonalt, ville vi lage noe annerledes og morsomt. Samtidig var det viktig å formidle de gode verdiene til strømselskapet.

– Idéen om en «direktekobling» mellom kraftverk og kunde er logisk sett selvfølgelig helt på trynet. Samtidig som den hjemmekoselige Ustekveikjianer-gjengen i aller høyeste grad tar kundeoppfølging på alvor. Eller nesten litt for mye på alvor, forteller Magnus Grönberg i Kreator. Sammen med Maria Jartman og Mari Söderholm står han for idé og manus i filmen.

Visuell særegenhet

Karakterene og styling er inspirert av nordiske eventyr. Men både lokasjon og handling gir sterke assosiasjoner til klassiske gamle spionfilmer. Med en god dæsj populærkultur på toppen. Rett og slett en rar og uimotståelig kombinasjon.

– Ustekveikja Kraftverk er i seg selv en opplevelse. For lokalene deres har så og si ikke endret seg på nesten 40 år. Å komme inn dit er som å reise bakover i tid, sier Magnus Grönberg.

En kampanje som bygger relasjoner

I tillegg til en hovedfilm ble det laget flere små filmsnutter.

– Dette både for å vise universet rundt selve handlingen, og fordi vi ønsker å optimere for ulike digitale kanaler. Alt i alt har vi laget en kampanje som kan leve og utvikles over tid. Den gir målgruppene en grobunn for videre relasjonsbygging til merkevaren Ustekveikja Energi. Strømselskapet med det litt rare og vanskelige navnet, avslutter Magnus.

Ustekvaikja Tett på kampanje 24 10 21
Ustekvaikja Tett på kampanje 17 10 21
Ustekvaikja Tett på kampanje 15 10 21
Ustekvaikja Tett på kampanje 7 10 21
Ustekvaikja Tett på kampanje 5 10 21
Ustekvaikja Tett på kampanje 3 10 21
DSCF3218
DSCF3220
DSCF3231
DSCF3243
DSCF3264
DSCF3302
DSCF3327

Involverte byråer

Artboard 2 PNG FOR WEB
Kreator / Kaos
M

Maria Jartman

Strategisk- og kreativ leder, rekvisitter

M

Magnus Grönberg

Idé, manus og regiassistent

E

Eline Guren

Prosjektleder og styling

Filmprodusentane Filmproduksjon
J

Jørgen Storhaug

Film, regi og klipp

J

John Storhaug

Lyd

V

Vegard Breie

Lys

Andre involverte

S

Siv Nesfossen

Ansvarlig i Ustekveikja Energi

K

Kristina Lundstedt

Ansvarlig i Ustekveikja Energi