Kraften som formet Norge
Historien til Skagerak Energi er en fortelling om en ukjent gründer og statsmann som har spilt en avgjørende rolle i å forme Norge slik vi kjenner det i dag.
Aktuelt byrå
Metro Branding
Skagerak Energi, et regionalt energikonsern, forsyner privatpersoner og bedrifter i Telemark og Vestfold med fornybar energi. I samarbeid med Fenomen, har Metro Branding fått oppdraget med å lage en konsernfilm som fremhever det viktige samfunnsoppdraget til selskapet.
Da vi dykket ned i selskapets historie, oppdaget vi en fascinerende fortelling som vi mener flere burde kjenne til. Selskapets opprinnelse går tilbake til Skandinavias første energiselskap. Det faktum at et lite sagbruk i Grenland spilte en så sentral rolle i elektrifiseringen av Norge, er ikke bare et flott utgangspunkt for å fortelle selskapets historie, men også en viktig fortelling for hele Norge.
– I en tid der debatten om strøm ofte dreier seg om for eller mot vindmøller og utenlandskabler, har det vært fantastisk å kunne se tilbake i tid og minne folk på den utrolige og fascinerende opplevelsen det må ha vært da elektrisitet ble tilgjengelig for alle, sier kreatør Frank Undheim i Metro Branding.
Konsernfilmen er utviklet i tett samarbeid mellom Metro og Fenomen.
Kampanjen rundt filmen
En fire minutters film om strøm, filmet i cinemascope, kan virke utfordrende å formidle i dagens sosiale medier. Derfor var en viktig del av kampanjen å tilpasse innholdet til formater som fungerer i sosiale medier.
Trailere leder til et innholdsunivers som ikke bare presenterer hovedfilmen og historien om superkraften, men også belyser alt det andre Gunnar Knudsen bidro med i utviklingen av en ung nasjon.
Kampanjen og alt innholdet på landingssiden er utviklet av Metro Branding, mens Coretrek er teknisk leverandør av landingssiden.
AI som historiefornyer
Gunnar Knudsen fikk aldri sjansen til å oppleve film, et medium som ble oppfunnet bare syv år før han døde. Ved å bruke maskinlæring har vi i denne kampanjen gitt nytt liv og farger til fotografier for å skape et inntrykk av hvordan han kunne ha sett ut og beveget seg. Vi er overbevist om at Gunnar ville ha vært begeistret for AI og maskinlæring, og sett potensialet i denne teknologien.
Eksempler på AI-fornying finnes på landingssiden og i et videointervju med Per Hem, der vi har gjort Gunnar levende ved hjelp av AI.
Involverte byråer
Julie Skogen Jacobsen
Prosjektleder
Annike Hodge
3D- og animasjonsdesigner
Mari Fonnum
Spesialist digital synlighet
Helene Svendsrud
Performance-spesialist
Karl Petter Knudsen
UX Designer
Daniel Fahre
Regi og manus
Emma Thorén
Produsent
Kristian Susnic
Løsningsarkitekt
Erik Bentsen
Utvikler
Andre involverte
Kristian Norheim
Konserndirektør, Kommunikasjon og myndighetskontakt i Skagerak Energi
Kjersti Haugen
Kommunikasjonsrådgiver i Skagerak Energi