Kraften som formet Norge

Historien til Skagerak Energi er en fortelling om en ukjent gründer og statsmann som har spilt en avgjørende rolle i å forme Norge slik vi kjenner det i dag.

Skagerak Energi

Skagerak Energi, et regionalt energikonsern, forsyner privatpersoner og bedrifter i Telemark og Vestfold med fornybar energi. I samarbeid med Fenomen, har Metro Branding fått oppdraget med å lage en konsernfilm som fremhever det viktige samfunnsoppdraget til selskapet.

Se hovedfilmen her.

Da vi dykket ned i selskapets historie, oppdaget vi en fascinerende fortelling som vi mener flere burde kjenne til. Selskapets opprinnelse går tilbake til Skandinavias første energiselskap. Det faktum at et lite sagbruk i Grenland spilte en så sentral rolle i elektrifiseringen av Norge, er ikke bare et flott utgangspunkt for å fortelle selskapets historie, men også en viktig fortelling for hele Norge.

Bakomfilm.

– I en tid der debatten om strøm ofte dreier seg om for eller mot vindmøller og utenlandskabler, har det vært fantastisk å kunne se tilbake i tid og minne folk på den utrolige og fascinerende opplevelsen det må ha vært da elektrisitet ble tilgjengelig for alle, sier kreatør Frank Undheim i Metro Branding.

Konsernfilmen er utviklet i tett samarbeid mellom Metro og Fenomen.

Kampanjen rundt filmen

En fire minutters film om strøm, filmet i cinemascope, kan virke utfordrende å formidle i dagens sosiale medier. Derfor var en viktig del av kampanjen å tilpasse innholdet til formater som fungerer i sosiale medier.

Trailer.

Trailere leder til et innholdsunivers som ikke bare presenterer hovedfilmen og historien om superkraften, men også belyser alt det andre Gunnar Knudsen bidro med i utviklingen av en ung nasjon.

Kampanjen og alt innholdet på landingssiden er utviklet av Metro Branding, mens Coretrek er teknisk leverandør av landingssiden.

AI som historiefornyer

Gunnar Knudsen fikk aldri sjansen til å oppleve film, et medium som ble oppfunnet bare syv år før han døde. Ved å bruke maskinlæring har vi i denne kampanjen gitt nytt liv og farger til fotografier for å skape et inntrykk av hvordan han kunne ha sett ut og beveget seg. Vi er overbevist om at Gunnar ville ha vært begeistret for AI og maskinlæring, og sett potensialet i denne teknologien.

Eksempler på AI-fornying finnes på landingssiden og i et videointervju med Per Hem, der vi har gjort Gunnar levende ved hjelp av AI.

Involverte byråer

Metro branding as logo
Metro Branding
J

Julie Skogen Jacobsen

Prosjektleder

A

Annike Hodge

3D- og animasjonsdesigner

M

Mari Fonnum

Spesialist digital synlighet

H

Helene Svendsrud

Performance-spesialist

K

Karl Petter Knudsen

UX Designer

Fenomen Filmproduksjon
D

Daniel Fahre

Regi og manus

E

Emma Thorén

Produsent

Coretrek Landingsside
K

Kristian Susnic

Løsningsarkitekt

E

Erik Bentsen

Utvikler

Andre involverte

K

Kristian Norheim

Konserndirektør, Kommunikasjon og myndighetskontakt i Skagerak Energi

K

Kjersti Haugen

Kommunikasjonsrådgiver i Skagerak Energi