Kult Byrå med ny nettside for Vegfinans

Vegfinans ville vise det norske folk at det å betale bompenger kan snus til noe positivt. Gjennom samarbeidet med Kult Byrå har de fått en ny nettside som lar brukerne lære mer om hva bompengene går til i deres nærområde.

Intro

Vegfinans er et regionalt bompengeselskap som finansierer veiprosjekter i Innlandet, Viken og Vestfold og Telemark. Før prosjektets start opplevde Vegfinans at arbeidet de gjorde ofte ble assosiert med noe negativt – enten fordi man som samfunnsborger kan synes det er kjipt å betale hver gang man skal kjøre, eller fordi man har fått en faktura man ikke forstår.

Nå har Vegfinans fått en ny nettside hvor målet er å snu bompenger til noe positivt.

– Nettsiden har to hovedoppgaver: å hjelpe brukeren med å finne informasjon om bomstasjoner i sitt nærområde, samt å få dem til å innse at bompengene de betaler faktisk går til noe som vil gagne dem, sier webdesigner Anna Michaelsen.

Slider1 1
Slider1 2
Slider1 3

Bompengenes svar på Google Maps

En viktig byggestein for nettsiden ble oversikten over veiprosjektene:

– Vi gikk inn i prosjektet med et ønske om å bygge bompengenes svar på Google Maps. Gjennom nettsidens nye kartfunksjon kan man enkelt lete seg fram til bomstasjonen man kjører forbi hver dag til jobb, for så å finne informasjon om priser, hva pengene går til og ikke minst hvilke oppgraderinger man kan forvente å se i sitt nærområde de kommende årene, sier kreativ leder Vilde Serina Partapuoli.

Slider2 1x
Slider2 2
Slider2 3
Slider2 4
Slider2 5
Slider2 6

Gøy med bompenger

Utover det rent funksjonelle ble det visuelle språket viktig for å kommunisere idéen om at bompenger er bra. Vegfinans kom til Kult Byrå med en splitter ny grafisk profil, laget av Dinamo, hvor farger og grafiske elementer ga et livlig og lekent uttrykk.

– Vi jobbet en del fram og tilbake for å finne riktig plass på spekteret mellom lekenhet og profesjonalitet. Til slutt kom vi fram til en balanse hvor farger og grafiske elementer tilfører en dose positivitet, uten at de tar helt over. Vi lagde også en animasjon til forsiden som viser at Vegfinans ikke bare er ute etter å samle inn penger – de har også en optimistisk side, sier webdesigner Ingrid Reigstad.

Stort Bilde1

Enkelt med faktura


Allerede i starten av prosjektet kom det raskt fram at det var spesielt én utfordring som ga Vegfinans og brukerne deres mye hodebry. Selskapet blir ofte kontaktet av folk som har spørsmål knyttet til faktura. For å lette på telefontrykket, og dessuten gi brukerne mindre hodebry i søken etter informasjon, ble det viktig å skape et enkelt navigasjonssystem.

– Vi jobbet iterativt med brukertesting og plassering av informasjon for å sikre at brukerne kunne finne fram til info om faktura på enklest mulig vis. I tillegg har vi utviklet en spørsmål-og-svar-side hvor Vegfinans kan gå i detalj på spørsmål de vanligvis får via telefon. Siden blir dermed bedre og bedre for hver gang Vegfinans legger inn nye spørsmål, sier Ingrid.

– Vi er veldig fornøyde med vårt valg av Kult Byrå som samarbeidspartner for utvikling av våre nye nettsider. Kult Byrå er proffe, fleksible og kommer med knallsterke forslag til hvordan vi kan løse utfordringer vi møtte på underveis i prosjektet. Med Sanity har vi også fått et veldig brukervennlig verktøy som enkelt lar oss oppdatere og forme nettsidene våre selv, sier Avdelingsleder i Vegfinans, Birgitte B. Johansen.

Involverte byråer

Kult byrå logo
Kult Byrå
I

Ingrid Reigstad

Webdesign og animasjon

V

Vilde Serina Partapuoli

Kreativ ledelse og rådgiver

G

Georg Almås

Animasjon