Kulturrådet velger Bleed

Bleed har designet publikasjonene til «Nordic Dialogues»-konferansen, det første prosjektet i byråets nye rammeavtale med Kulturrådet.

95469 65ac7 original
Alle foto i saken: Jan Khür
95464 7e7f8 original
95462 9fcdc feature
95463 9a2da feature
95465 c7f09 original
95466 1ad26 original
95467 21cc3 original
95468 a8881 original

Kulturrådet har valgt Bleed som sitt nye designbyrå, etter en konkurranse der mer enn tyve byråmiljøer deltok. Første resultat av samarbeidet er publikasjonene til «Nordic Dialogues»- konferansen, som gikk av stabelen 2.-3. desember.


– Dette første prosjektet har vært hektisk og lærerikt. Vi har prøvd å brekke om tre år med research og materiale til interessante og tilgjengelige fysiske produkter. Disse prosjektene har gått parallelt og har dermed fått spillerom til å utfordre og informere hverandre, sier William Stormdal, seniordesigner i Bleed.


Et av konferansens hovedverk er bokantologien «Actualise Utopia – An anthology about racial barriers in structures of the Nordic Arts field.» En publikasjon fylt med figurer innenfor det nordiske kulturfelt, og deres møte med institusjonell rasisme og underrepresentasjon.


– Kulturrådet er en av Kultur-Norges viktigste institusjoner og en drømmekunde for ethvert faginteressert designmiljø. Vi er allerede i gang med flere prosjekter og gleder oss til veien videre, sier partner og kreativ leder i Bleed, Svein Haakon Lia.


Kulturrådet gir tilskudd til kunst og kultur over hele landet, er en pådriver for nye kunst- og kulturprosjekter, driver utviklingsarbeid og er rådgiver for staten i kulturspørsmål. Rådets logo og visuelle profil ble laget av Bleed i 2012.


– Vi er veldig fornøyd med å få Bleed som en partner på design og grafiske tjenester. De har et sterkt og kreativt fagmiljø som vi ser frem til å samarbeide tett med, sier kommunikasjonsdirektør i Kulturrådet, Annelene Foss Svingen.