Kunsten å formidle fakta

Et annerledes tallprosjekt.

CASE BRING BILDE1

Bring er i disse dager i gang med et litt annerledes tallprosjekt. Et tallprosjekt som involverer kunstnere, frie rammer og en fysisk tilnærming til kommunikasjon.For å formidle effekten av fysisk kommunikasjon til reklame- og mediebyråer satt vi i Bring oss ned og utviklet et litt annerledes prosjekt. Et prosjekt som involverer både glass og ramme.

For det å formidle fakta er en kunst. Og det finnes faktisk kunst som formidler fakta. Med dette som utgangspunkt har Bring i samarbeid med tre norske kunstnere produsert noe helt spesielt. I ramme og glass. Og utskåret tre. For faktumet er det at fysisk reklame levert i postkasse leverer såpass gode resultater at det må formidles – fysisk. For mens skjermene våres fylles med reklame, øker også reklametrettheten. Vi ønsker å bevise hvor viktig det er å være til stede fysisk, med noe man kan holde på, lukte på og se på. Et budskap som formidles når du er mottagelig, og noe som avbryter deg når du egentlig holder på med noe annet.

Seks av ti leser faktisk det de får i postkassen

For det er noe som skjer når vi forholder oss til noe fysisk. Og som med mye annet, greier er ikke en skjerm å erstatte alt i den virkelige verden. Undersøkelsene Bring har gjort beviser ganske tydelig at den fysiske kommunikasjonen har en stor verdi for merkevarer.

– Vi ønsket å skape en fysisk opplevelse som forteller nettopp dette. Merkevarer har mye å tjene på å være fysisk tilgjengelige. Det er ikke alt som funker på skjerm, og det unike med kunst er at det må oppleves der og da, sier Lena Engh i Bring.

Thomas, Renate og Frode

De tre kunstnerne har fått frie tøyler til å formidle budskapet innenfor en ramme på 50 x 70 centimeter. Med utgangspunkt i hver sin faktasetning, så har de laget hvert sitt kunstverk.

– Det føles riktig å slå et slag for håndverk. Det er noe med prosessen, ferdiggjøringen og det fysiske resultatet som gjør noe med som kunstner og publikum der ute. Resultatet er håndfast og kan oppleves om og om igjen.

Litt om kunstnerne:

Frode Skaren er en etablert illustratør og gatekunstner, kanskje mest kjent under kunstnernavnet Uglylogo. Stilen hans er leken og han liker å bryte rammene, noe som også gjelder dette arbeidet. Selve verket er tegnet og skåret ut i finér. Deretter har de ulike elementene blitt satt sammen til ett motiv.

Her kan du se mer av hans arbeider: https://www.uglylogo.no

Thomas Eklo Skaara er en allsidig fyr som til daglig jobber med formgivning og design i reklamebyrået POL. En veldig formsikker illustratør som både jobber konseptuelt og meg egne uttrykk. Hans arbeid har tydelige veneziske referanser og en tid da boktrykkerkunsten var på høyden i Europa. Et endeløst detaljnivå

Her kan du se mer av hans arbeider: https://www.behance.net/skaara

Renate Thor er en fargeglad og stilsikker kunstner og illustratør kjent for sitt røffe og sterke uttrykk. Hennes kombinasjoner av farger, teksturer og tekst har en særegen stil som også blir brukt i flere kommersielle prosjekter.

Her kan du se mer av hennes arbeider: https://renatethor.com

Andre involverte

R

Renate Thor

Kunstner

L

Lena Engh

Ansvarlig hos kunde

G

Gunn-Anita Bendixsen 

Ansvarlig hos kunde