Kunstuniversitetet i Linz feiret 50 år i kjent radikal stil

Når en anerkjent kunstskole feirer, må det synes. Slik lød Bleeds brief da de ble bedt om å utforme den visuelle identiteten for «Radical Collective» – Kunstuniversitetet i Linz sitt 50-årsjubileum.

I 50 år har unge, lovende kunstnere fra alle verdens hjørner strømmet til Kunstuniversität Linz for å skape store verker og større navn. Kunstuniversitetet i Linz har på denne tiden rukket å bety mye for mange, og de mange har betydd mye for universitetet. I 2023 ble denne 50 år gamle symbiosen feiret, og markeringen strakk seg ut over hele byen og hele kalenderåret. 


2 KUL Bleed
4 KUL Bleed
6 KUL Bleed

– For 50 år siden ble kunstskolen i Linz, grunnlagt i 1947, forfremmet til et universitet. Dette måtte feires, og en god feiring fortjener et godt motto. Vårt motto ble «Radical Collective», og peker til hvordan jubilanten, og studentene som har formet den, har gjennom 50 år med konstant refleksjon og fornyelse, formet et radikalt kunstfellesskap. I 2023 involverte jubilanten i økende grad publikum, inkludert kunst- og kulturscenen i Linz, forklarer Alexandra Furtner, kommunikasjonssjef ved Kunstuniversitetet i Linz.

5 KUL Bleed

Jubileet besto av en rekke arrangementer spredt ut over året og byen, der offentligheten ble invitert av Kunstuniversität Linz til å se tilbake på 50 år med drømmer og nyskapning, og for å kanskje få en forsmak på hvordan de neste 50 kan se ut. Det var samarbeider med lokale museer, studenter, og tidligere studenter.

7 KUL Bleed
10 KUL Bleed
11 KUL Bleed
12 KUL Bleed
13 KUL Bleed

Det er Bleed, som tidligere har skapt den visuelle merkevaren for universitetet, som har utformet den visuelle identiteten for jubileet.

– Jubileet ble optimalt fulgt og støttet i alle kommunikasjonskanaler og presentasjonsformater av et spesielt utviklet jubileumsdesign, skapt og implementert i et velprøvd profesjonelt samarbeid med Bleed. Designkonseptet rundt «radical collective» ble stadig mer kjent i løpet av jubileumsåret og gjorde det allerede fargerike jubileumsprogrammet – med forestillinger, kunstneriske interaksjoner, presentasjoner, samtaler, symposier, utstillinger og mye mer – omtrent umulig å ikke få øye på, avslutter Furtner.

9 KUL Bleed

Den maksimalistiske identiteten har, ifølge designer og partner i Bleed, Jana Papiernikova, som formål å sette fellesskapet over individet, og vise hvordan studentene, sammen, utgjør et radikalt kunstkollektiv.

– For Kunstunivarsität Linz, er det kjærligheten og respekten for kunsten som knytter studentene og miljøet sammen. På bakgrunn av dette, ønsket vi å gi jubileumet en identitet som kunne – i likhet med kunsten – binde sammen fortid, samtid, framtid, studenter og idéer, forklarer Jana.

15 KUL Bleed
16 KUL Bleed

Denne delen av identitet er kanskje best eksemplifisert i prikkene, som hver for seg kan representere en student, et verk, en tid, eller en gruppe, og som kan kombineres for å skape noe nytt.

Dette ble et fleksibelt og gjenkjennelig verktøy som gjorde det enkelt for studentene å bygge videre på identiteten og lage sine egne visueller til forskjellige tilhørende arrangementer.

– Radical Collective var en feiring av kreativitet, innovasjon, og den bemerkelsesverdige kraften som oppstår når ambisiøse kunstnere forenes. Et sentralt mål med dette samarbeidet var å sette fokus på studentenes talenter. Deres verk er tydelig fremhevet gjennom hele prosjektet, og illustrerer deres evne til å utfordre konvensjoner og skyve grenser, sier Astrid Feldner, Kreativ leder hos Bleed Vienna.


Involverte byråer

90284 22fa4 original
Bleed
J

Jana Papiernikova

Designer