«La stå»: Regnskogfondet på lufta med ny kampanje

Teamer opp med Something Good i ny kampanje i forbindelse med skolestart.

Regnskog

Regnskogfondet er nå på lufta med det nye konseptet «Lå stå». Kampanjen ble lansert i forbindelse med skolestart med det velkjente begrepet fra tavla som vi alle kjenner igjen. Budskapet er enkelt: mens vi snakker om å utvikle avanserte teknologiske løsninger for å løse klimakrisen, så er ett av de viktigste tiltakene å bevare noe av det vi allerede har: den regnskogen som fortsatt er intakt.

– Da Something Good kom til oss med konseptet var vi ikke i tvil om at dette var noe vi hadde klokketro på. Siden har vi jobbet hardt og tett sammen for å få kampanjen på til skolestart. Det har vært et fantastisk samarbeid. Vi er så fornøyde med jobben Something Good har gjort, og hvordan de tenker og jobber, sier markedssjef i Regnskogsfondet, Per Christopher Prebensen.

AND 5708 1 1
AND 5699 1 2 1

– Det er noe besnærende med hvordan vi mennesker alltid tenker utvikling og teknologi som løsningen på alle problemer. Det er selvsagt viktig å tenke nytt, men av og til glemmer vi kraften som ligger i å bevare det vi har. Man løser ikke klimakrisen ved å bygge ned naturen. Tvert i mot. Man regner med at et tropisk tre binder opp ca. 22,5 kilo karbon i året, sier Mai-Bente Paulsen i Something Good.

Overveldende resultater

Kampanjen har skapt stort engasjement og har en reach på mer enn tre millioner mennesker. Kjente profiler som Jenny Skavlan, Aurora og Maria Mena har engasjert seg og delt kampanjefilmen.

– Denne kampanjen har den bredeste organiske spredningen siden 2019. Den viser tydelig at en enkel idé og et viktig budskap pakket inn på riktig måte får spredning og skaper engasjement fordi den har stopp-effekt. Vi er en organisasjon med små budsjetter og derfor har dette stor verdi for oss, sier Prebensen.

Kampanjen har en animert hovedfilm, samt en rekke taktiske annonser. Alt innhold er produsert inhouse hos Something Good. Den er spredd på Meta, Snap, Youtube, samt utendørsreklame, digitale annonser og kino.

– En takknemlig jobb å få gjøre, forteller Mai-Bente Paulsen, byråleder i Something Good.

– Det har vært mye jobb og lite søvn uka før lansering, men Regnskogsfondet er fantastiske å jobbe med og evner å snu seg raskt. Da går alt. Å redde regnskogen er en 24/7 jobb og det å kunne bidra til en av vår tids mest krevende utfordring gir så sterk mening at da holder man ut å løpe litt maraton.

Involverte byråer

Something Good
K

Karoline Jakobsen

Prosjektleder

T

Troll Toftenes

Innholdsprodusent

M

Mai-Bente Paulsen

Strategisk rådgiver

Involverte

P

Per Christopher Prebensen

Ansvarlig hos kunde

B

Bajas Lind

Trivsels-produsent (under intens kampanjelansering)