S•HUB er et kunnskapsnettverk som har som mål å akselerere arbeidet med bærekraft i Norge. Nettverket er et av landets fremste med mer enn 120 medlemsorganisasjoner på tvers av sektorer. Med erfaring i at deres utdaterte visuell identitet var delaktig i å forhindre fremgang, har S•HUB jobbet med Manyone for å utvikle et nytt friskt og dynamisk visuelt uttrykk, med verktøy som har kraft til å styrke vekst og skape positiv endring for virksomheter, interessenter og fremtiden.
Solide røtter, og blikket rettet mot framtiden
Det visuelle språket til S•HUB fremkalte i stor grad assosiasjoner som utdatert, lite smidig, statisk og uinspirerende. Langt ifra i tråd med selskapets vekst de siste årene og deres ambisjoner om å opprettholde betydelig innflytelse på en bærekraftig business i årene som kommer.
– Den nye identiteten forsterker S•HUB sin rolle som en katalysator for endring og fremgang i et økosystem av selskaper, offentlige aktører, akademiske institusjoner og andre frivillige organisasjoner. Et økosystem der det er et stort mangfold av målrettede og ambisiøse aktører, hvor S-Hub er limet – en visjonær, stødig og leken merkevare med handlekraftige folk bak roret, forklarer Alexandra Schou Salbu, Lead Brand Designer i Manyone.
Den opprinnelige logoen har gjort en viktig jobb med å etablere merkevaren og stått som symbolet på det økosystemet S•HUB er. Arven fra denne er nå revitalisert gjennom animasjon og fargebruk. Enkle og beskrivende animasjoner symboliserer S•HUBs rolle. En bred palett inspirert av det gamle symbolet til S•HUB, «males med bredere pensel» og representerer tydeligere mangfoldet i nettverket.
– Den nye visuelle identiteten resonnerer perfekt med våre røtter og våre ambisjoner for fremtiden, sier Katrine Sundbye, Managing Director S•HUB.
Dynamisk og brukervennlig
– Vår visjon har vært å utvikle et mer levende uttrykk som evner å både posisjonere merkevaren mer tydelig enn før, men som også kan romme mye ulikt innhold som skapes sammen med andre aktører i økosystemet. Det har også vært viktig å lage en verktøykasse som gjør det mulig for teamet hos S•Hub å enkelt utvikle og produsere materiell in-house. Dette har vi lykkes godt med, sier Schou Salbu.
Den nye identiteten består av logo, fargepalett, typografi, grafiske elementer og animasjonsstil – et relativt enkelt setup som forenkler forvaltning.
Det typografiske uttrykket er inspirert av redaksjonell design som kombinerer klassiske serif-fonter og moderne grotesker, som gir rom for å leke med budskapene visuelt. Det grafiske elementet «sirkelen» (•) gjør seg ikke bare gjeldende i den nye logoen, men brukes også som et enkeltstående dynamisk, grafisk element som binder ulike innholdselementer sammen – akkurat slik organisasjonen sin rolle i økosystemet er. Det er også utviklet et bånd som representerer hvordan S•HUB innehar rollen som bindeledd og arrangør av eventer.
– Det var en absolutt glede å jobbe med det talentfulle teamet på Manyone. De er vennlige, pragmatiske og fleksible, og veldig lydhøre for våre behov og tilbakemeldinger. På kort tid skapte de en ny visuell identitet, og vi er superstolte over resultatet, avslutter Sundbye i S•HUB.
Involverte byråer
Michelle Cole
Partner & Prosjektleder