Matredder-merker skal få flere til å digge rester
Too Good To Go – mest kjent for appen ved samme navn – er aktuelle med matredder-merker på kjente merkevarer.
Aktuelt byrå
Too Good To Go





Gjennom små tips til hvordan man kan redde alt fra en tørr, liten skalk til siste rest av tyttebærsyltetøyet, håper selskapet å inspirere flere forbrukere til å redde mat også hjemme.
«Fra tørt til toast. I brødristeren blir også skalken god.»
«Heilt smooth. Lag smoothie-fest av siste rest.»
«Tipp topp topping! Alt blir bedre med smelta ost.» &
«Lukt litt eggstra. Egg holder lenger enn du tror. Kakk og lukt!»
Dette er noen av tipsene som trykkes på emballasjen til brød fra Bakehuset, Lerum syltetøy, Synnøve skivet gulost og Prior egg, og som kommer i butikk utover høsten.
– Halvparten av maten som kastes i Norge skjer i de tusen hjem. Vi kaster i snitt hver tiende handlepose! Så forbrukere trenger all inspirasjonen de kan få for å klare å kaste mindre mat. Dette ønsker vi å bidra til, ved å gi et lite, positivt «dult», sier Annika Asté, markedsdirektør i Too Good To Go i Norge.


Flere bidragsytere
Innovasjonsselskapet Æra har vært sentrale på research-siden, og blant annet samlet rundt seksti videosnutter av folk som filmer seg selv i tvilsøyeblikk på sitt eget kjøkken. «Kan jeg fortsatt spise denne osten, eller bør jeg kaste den?», er ett eksempel. Æra fant ut at mange endte opp med å kaste maten når de var i tvil, og at det ofte bare er en liten påminnelse som skal til for at man blir en matredder i stedet. Såkalt nudging. Vips, så var konseptet med matredder-merker født.
Men hva gjør du når du også må tenke på matsikkerhet i utformingen av tipsene? Du ringer Matvett, som har fungert som rådgivere underveis i den kreative prosessen. Videre har Spis opp maten bidratt med kunnskap om folks typiske tvilsøyeblikk, mens Scandza har kommet med gode råd om emballasjedesign.
Torny&Ingrid på tekst
Deretter spisset Torny&Ingrid pennen og bidro til utformingen av tekstene til matredder-tipsene.
– Matredding ligger vårt hjerte nært, og det er en viktig sak som skal kjempes i bittesmå flater med få ord. Målet har vært å inspirere folk til å endre holdninger og handlinger i et vanlig kasteøyeblikk gjennom gode tips og kvikk ordlyd, sier Ingrid Lea.
– Vi håper at enda flere bedrifter har lyst til å bli med på dette i tiden fremover, sier Asté.
Om Too Good To Go
Matredder-app som finnes i 17 land. Knytter butikker og andre matbedrifter med varer til overs sammen med folk som vil kjøpe maten til redusert pris. Siden Too Good To Go kom til Norge i 2016 er det solgt 8 millioner forundringsposer med overskuddsvarer gjennom appen. 1,8 millioner brukere har lastet ned appen her til lands. 4200 matbedrifter selger overskuddsvarer gjennom appen, som er ett av flere tiltak de kan ta i bruk for å slippe å kaste mat. Too Good To Go samarbeider også med aktører i matbransjen om å sette matsvinn på dagsordenen, og jobber for å inspirere til svinn-kutt gjennom ulike konsepter og kanaler.
Involverte byråer
Annika Asté
Markedsdirektør
Anniken Hoff Quirk
Prosjektkoordinator
Kirsti Strømstad
Business Architect
Cathrine Movold
Senior Advisor
Jacob Bråthen Pettersen
Service Designer