Mental Helse Ungdom er ferdig med å vente
Det er ikke alltid slik at tiden leger alle sår – i mange tilfeller gjør tiden vondt verre. Yellow Banana og Mental Helse Ungdom følger opp med nytt opprop, denne gangen for kortere ventetid i psykisk helsevern.
Aktuelt byrå
Yellow Banana
For to år siden lanserte Yellow Banana og Mental Helse Ungdom et opprop som samlet inn 33.345 signaturer i kampanjen som handlet om stadig økende selvmord blant unge, i år er det ventetiden som står for tur.
Med den nye kampanjen retter Mental Helse Ungdom oppmerksomheten mot de alvorlige følgene av manglende kapasitet innen psykisk helsevern. Årets kampanje består av film, foto og annonser på sosiale medier.
Adrian Lorentsson, generalsekretær i Mental Helse Ungdom, forteller om hvordan selvmord representerer den mest alvorlige følgen av sviktende psykisk helsevern og utilstrekkelig tilgang til nødvendig støtte og behandling. Det er lett å undervurdere hvor raskt ubehandlede plager kan eskalere, og glemme hva lang ventetid faktisk kan resultere i.
– Ventetiden blir et politisk problem når behovet for hjelp er så stort, og helsevesenet ikke klarer å møte de unge med den hjelpen de faktisk trenger. Derfor retter vi oss mot politikerne og ber dem få ned ventetiden i denne kampanjen, legger rådgiver i Yellow Banana, Nick Sampson til.
– Vi er veldig fornøyde med samarbeidet med Yellow Banana. De har håndtert en kompleks problemstilling, og løst kommunikasjonen på en god måte. Dette arbeidet er spesielt viktig da det gir en sårbar gruppe med unge en stemme, sier leder kommunikasjon i Mental Helse Ungdom, Line Toft Haaland.
Kreativt team Julia Orlando Solemsli og Eliza Mackowiak, sier dette om idéen.
– Ingen unge som har behov for hjelp fortjener å føle seg som et nummer, og det burde ikke være slik at man som menneske blir redusert til et tall. Men slik systemet er nå, er det akkurat det man blir. Vi ville gi de unge som står fast i køen et ansikt og en stemme, og kreve endring slik at de får hjelpen de trenger når de trenger den.
Yellow Banana står selv for produksjon av filmer og andre uttak. Kampanjen kan sees på nett-TV og i sosiale medier.
Involverte byråer
Involverte
Daniel Atkinson
Lysmester
Elise Olsen
MUA/Styling
Johanne Jarbeaux
Stemme
Åsmund Erichsen
Stemme
Line Toft Haaland
Leder Kommunikasjon MHU
Adrian Lorentsson
Generalsekretær MHU