Metric vant internasjonalt prestisjeoppdrag: Bill Gates’ «Breakthrough Energy Summit» valgte norsk design
Verdensledere, entreprenører, filantroper og industriledere samlet seg til «Breakthrough Energy Summit» for å jobbe for nullutslipp i energisektoren. Metric sto for visuell profil da personligheter som Prins William, John Kerry og Bill Gates møttes i London i sommer for å diskutere klimautfordringene.
Aktuelt byrå
Metric
Breakthrough Energy ble etablert av Bill Gates i 2015. Organisasjonen mål er å inspirere verden til å utvikle de kritiske klimaløsningene vi trenger for å nå netto-null-utslipp og sørge for at alle kan nyte rimelig, ren energi innen 2050. Annethvert år inviteres statsledere, klimaledere og Fortune 500-ledere fra hele verden til flaggskip-eventet «Breakthrough Energy Summit» for å vurdere klimafremgangen og for å diskutere hva som må gjøres for å møte de mest kritiske utfordringene i vår tid.
Organisasjonen hadde behov for å styrke merkevaren ytterligere, i tillegg til å etablere en ny visuell identitet. Basert på tidligere prosjekter ble Metric invitert til en pitch sammen med en håndfull internasjonale byråer.
– Det er veldig stas å bli kontaktet av så toneangivende, store og internasjonale aktører. Dette samsvarer også godt med en av Metrics ambisjoner, om å jobbe mer internasjonalt. Vi hadde en intensiv prosess på vårparten, fra strategi via utvikling til produksjon, med et tett og godt samarbeid med teamet fra Breakthrough Energy, som hovedsakelig er basert i Washington, og produksjonsbyrået EA Agency som er basert i Chicago. sier Christian Schnitler, Design Director og partner i Metric.
Design med mening
Metric vant oppdraget og dro organisasjonen gjennom en designstrategiprosess før den visuelle identiteten ble jobbet frem. Målet var å skape en identitet som kunne utvikle seg i takt med både flaggskip-eventet og organisasjonen. Og være med på den reisen «Breakthrough Energy Summit» er på. En identitet og et event som ikke står stille, og hvor oppgaven er å aspirere, inspirere og bevege.
Den visuelle identiteten
Løsningen til Metric er basert på nettopp bevegelse – fra morgen til kveld, fra mørkt til lyst, som en levende puls. Designet bruker visuelle koblinger til overgangen fra dagens klimasituasjon til en situasjon med nullutslipp i 2050. Farger og bevegelser uttrykker energi, transisjon og endring, og graderinger og bevegelser sørger for at «Breakthrough Energy Summit» fremstår dynamisk, ambisiøst og fleksibelt.
Fremtiden
Løsningen kommer til å følge konferansen og organisasjonen i årene fremover for å sørge for sammenheng mellom innhold, identitet og visuelt uttrykk. For Metric har dette vært et oppdrag med mening: En unik mulighet til å bidra med en liten puslebit i det store puslespillet som omhandler vår felles, miljømessige fremtid. Det er selskapet både stolte av og glade over å ha vært med på.
– Vi ble opprinnelig tiltrukket av Metrics arbeid på grunn av deres evne til å balansere kreativitet mellom det innsiktsfulle og det lekne. Vi var imponert over det brede spekteret av kunder Metric har jobbet med, og satte stor pris på deres gjennomtenkte og velbegrunnede respons på vår forespørsel. Metrics kontinuerlige oppmerksomhet på detaljer, deres vilje til å ta imot tilbakemeldinger, samt det faktum at teamet var en fryd å samarbeide med, gjorde hele opplevelsen enestående, sier Samson Awosan, Design Lead hos Breakthrough Energy i Washington.
Involverte byråer
Metric