Mos med ny visuell identitet for Munkeriet

Munkeriet er startet av den dedikerte kokken Leopold Prytz Roze med erfaring fra Credo, Kontrast og Noma, som har tatt på seg oppgaven om å perfeksjonere den tradisjonelle munken. Mos har stått for merkevarestrategi og visuell identitet.

01 Munkeriet Carousel 1
02 Munkeriet Carousel 1
03 Munkeriet Carousel 1

– Munkeriet er en ny aktør i et relativt etablert marked. Når de kom til oss ønsket de å bygge en merkevare hvor de kunne skille seg fra en ellers så rosa dessert-bransje. Det var viktig å få frem det tradisjonelle, det nøysomme håndverket, de få, men gjennomtenkte råvarene og det faktum at munker er en glede å spise. Vi har konseptualisert merkevaren og skapt en identitet som balanserer naturlig mellom kvalitet, det enkle og det lekne. Hos Munkeriet er det de små tingene som gjør den store forskjellen, noe som også gjenspeiles i denne identiteten, sier kreativ leder Helena Egeland

De visuelle grepene er nøye planlagt for å fremheve de ulike kvalitetene i Munkeriet, hvor fargebruk, typografi, tekst, illustrasjon og bilder gjør sin del av jobben.

– We knew we had to create an identity that not only celebrates small, simple pleasures, but also challenges the idea that a baked good has to be glossy and colorful to be delicious and appealing. Limiting colors and treatments for typography helps us create something that reflects the culinary expertise of Munkeriet’s founders. Simple cut out style illustrations and the repetition of phrases like “en spade for en spade, en munk for en munk” weave a sense of playful charm to the identity, sier Lead Designer Jessie Jones.

Bildene er tatt i samarbeid med Julianne Leikanger, hvor tanken er å fremheve håndverket i råvarene, produksjonen og i selve produktet.

01 Munkeriet Carousel 2
02 Munkeriet Carousel 2
03 Munkeriet Carousel 2

Det har vært et godt samarbeid fra start, hvor Munkeriet har vært involvert og godt forankret i alle valg som er blitt tatt, fra strategi, navnevalg, bilder til den visuelle identiteten.

– Vi opplever at Mos ikke bare har ivaretatt, men også gått i dybden på oss som merkevare. Vi har funnet ut hvem vi er og er stolte av hvor vi har landet. Vi gleder oss til å vokse inn i og sammen med vår nye identitet, sier daglig leder og gründer Leopold Prytz Roze.

– Det er ikke ofte vi møter folk som har så mye entusiasme og tro på det de driver med. Det har vært en glede å kunne få bidra med å raffinere merkevaren til Munkeriet, avslutter Helena Egeland.

01 Munkeriet Carousel 3
02 Munkeriet Carousel 3
03 Munkeriet Carousel 3
04 Munkeriet Carousel 1

Involverte

J

Julianne Leikanger

Fotograf

L

Leopold Prytz Roze

Ansvarlig hos kunde

A

Anita Rani Paul

Ansvarlig hos kunde