Møte mellom generasjoner

Very Agency Oslo valgte å spille på nostalgi og møter mellom generasjoner i fjorårets kampanje for sjokolademelken Cocio.

92008 5d37a original
92009 7e608 original
92010 96b64 original
92011 547dc original
92012 77fd6 original
92013 1cd27 original
92014 96b97 original
92015 6b9dd original

– Cocio er et brand med spennende historikk og nærmest kult-status i våre naboland. Idéen om å spille på nostalgi og generasjonsmøter kom gjennom innsikt fra våre community planners i forarbeidet til kampanjen. Ved å ha godt voksne mennesker som ambassadører, kunne vi øke både oppmerksomhet og troverdighet for kampanjen. Cocio fylte dessuten 67 i år. Åpenbart måtte vi jo da ansette pensjonister til kampanjen selv om kjernemålgruppen er to generasjoner yngre, sier strategisk leder og partner Terje Dybdahl i Very Agency Oslo.

Kampanjen «1951-Crew» startet allerede i rekrutteringsprosessen med jakten på de perfekte kandidatene.

– Vi introduserte konseptet for målgruppen og dette ble godt tatt i mot. Fire spreke pensjonister ble valgt ut som ambassadører gjennom en humoristisk men samtidig reell jobbannonse. Vi la vekt på personlighet og gode representanter for merkevaren, sier kampanjeansvarlig Fredrik Hagen.

Hiphop, graffiti, ziplining og hipstere

Etter rekrutteringsprosessen lot vi målgruppen bli kjent med ambassadørene via aktiviteter i bymiljøet samtidig som content ble delt i sosiale medier. Pensjonistene delte ut Cocio til forbipasserende, på utvalgte plasser der målgruppen var tilstede. Ambassadørene ble videre utfordret til å teste ting unge gjør i dagens samfunn. Noen av utfordringene var å danse hiphop, male graffiti, prøve Ziplining, være på festival og å kle seg ut som vaskeekte hipstere. Utfordringene ble dokumentert og delt som en serie med filmer.

Kampanjen ble gjennomført av Very Agency i samarbeid med Carat, som sto for betalt spredning. Rådgiver og fagansvarlig Christian Lühr i OOH Carat Norge mener kampanjen var et modig valg.

– Very har med «1951-Crew» kommet opp med et originalt og unikt konsept som både skiller seg ut, og som spiller på den lange historien Cocio har som merkevare.

For eieren Arla Foods er resultatet av kampanjen veldig positivt.

– Med 1951-kampanjen har vi sammen med Very Agency skapt en unik og annerledes kampanje som samtidig har vært helt i tråd med Cocio-merkevarens identitet og DNA. I løpet av kampanjeperioden så vi en solid verdi- og volumvekst på Cocio i dagligvare på hele 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, noe som er meget sterkt, sier Anne-Marit Hanssen i Arla Foods Norge.

Aldri tidligere har Norge hatt så mange eldre, og mange av disse føler at de har mer å by på. En av dem er ambassadør Kirsti Hovden i «1951-Crew».

– Jeg personlig ønsket å jobbe mer etter pensjonstiden. Opplevelsen som en av Cocios ambassadører i kampanjetiden var veldig gøy. Jeg sitter igjen med et minne for livet, sier hun smilende.

Kampanjen varte fra begynnelsen av mai til slutten av september 2018.

Involverte byråer

Very Agency Oslo