Nå kommer turmaten i matbutikken

Med kompasskursen staket ut mot tørrvarehylla skal Gilde lære turglade nordmenn å begynne turplanleggingen i butikken. Design House står for konseptutvikling og pakningsdesign, mens Try har ansvaret for kampanjen.

Turmat1

– Det har allerede vært masse positiv oppmerksomhet rundt lanseringen, så det er moro! Folk synes det er bra at frysetørket turmat tilgjengeliggjøres i dagligvarehandelen. Mange har vært interessert i å ta produktene inn, og vi har fått henvendelser fra butikker over hele landet, sier Maren Dølgaard Eid, markedssjef i Gilde.

Gilde turmat er produsert på norske råvarer ved foten av Rondane, i et av landets flotteste områder for friluftsliv. Turmaten er et samarbeid med Den norske Turistforening (DNT), som også skal selge turmaten på flere av sine hytter.

Gilde Turmat Lapskaus

Design inspirert av DNT

Designet på turmatpakkene er lett gjenkjennelig for frilufts-interesserte og gjenspeiler DNTs merking av sommer- og vinterløyper i marka.

– Da vi begynte med designjobbingen lot vi oss inspirere av skiltene vi kjenner så godt fra turer i skog og mark, sier Marit Svegaarden, seniordesigner i Design House, og fortsetter:

– Posens mørkegrønne farge er hentet fra skiltene, og det røde og blå feltet som danner pilen er kodefargene på henholdsvis sommer- og vinterrutene. Smakfulle bilder av rettene i en treskål omkranset av lyng og bær understreker det naturlige og folkelige. Til sammen blir dette et ikonisk – på lik linje med skiltene i marka.

Teamet i Design House har bestått av Marit Svegaarden, seniordesigner, Ole Rinnan, rådgiver og prosjektleder, og Tine Schiøtt, produksjonsleder.

Humoristisk kampanje

Fredag 9. april ble det lansert en landsdekkende turmat-kampanje som vil bli godt synlig for nordmenn gjennom tv, print og boards. Filmene er humoristiske og trekker bokstavelig talt tur-sjargongen inn i butikken ved å vise turkledde mennesker med kart og kompass på jakt etter tørrvarehyllene. Kampanjen henvender seg både til hvermannsen og erfarne tur-folk.

– Ideen her var å tydeliggjøre at denne typen turmat nå finnes lett tilgjengelig i matbutikken, og det ble raskt klart for oss at det fantes mye morsomt i å ta turopplevelsen, og alt som hører med, ut av naturen og inn i dagligvarelandskapet, sier Mads Krogh, tekstforfatter i TRY.

Det kreative teamet i TRY har bestått av Mads Krogh, Sebastian Rasch, Cecilie Thue og Helge Gjertveit. Filmene er produsert av Bacon OSL med Andreas Riiser på regi.

Involverte byråer

Frame
TRY
C

Cecilie Thue

Prosjektleder

H

Helge Gjertveit

Konsulent

Design House
M

Marit Svegaarden

Seniordesigner

O

Ole Rinnan

Seniorrådgiver og prosjektleder

T

Tine Schiøtt

Produksjonsleder

Bacon 2 logo
Bacon Filmproduksjon
A

Andreas Riiser

Regissør