NMI blir Abler Nordic

Abler Nordic er det nye navnet på Nordic Microfinance Initiativ (NMI), et offentlig-privat investeringsselskap som investerer i selskaper som tilbyr finansielle tjenester til lavinntektshusholdninger i Afrika og Asia. Bleed har vært ansvarlig for utvikling av navn og visuell identitet.

I 2008 begynte NMI, et offentlig-privat samarbeid hvor Ferd, IFU, DNB, KLP og Norfund er blant investorene, å investere i tradisjonelle mikrofinansinstitusjoner i utviklingsland. Siden oppstarten for 15 år siden har selskapet vokst både i størrelse og nedslagsfelt. Bleed har vært ansvarlig for merkevarestrategi, navneprosess, visuell identitet og nettsidedesign for det som nå heter Abler Nordic.

– Navnet Abler Nordic spiller på partnerskap og bærekraft - enable, sustainable og abler together. Vårt nye navn fanger essensen av arbeidet vi gjør for å støtte lavinntektshusholdninger globalt med tilgang til relevante finansielle produkter, og er en spennende ny måte å visuelt kommunisere de viktigste historiene til kundene våre. Vi er superfornøyde med resultatene, og samarbeidet om prosjektet med Bleed har vært en givende prosess, sier Alessia Molteberg, kommunikasjonssjef i Abler Nordic.

02 window
03 bc
04 stationary
05 report
06 reportlayout
07 ipad

Fra tradisjonell mikrofinansiering til en bredere tilnærming til finansiell inkludering har Abler Nordic utviklet sine tjenester. I dag tilbyr virksomheten en rekke finansielle tjenester som skal bistå mennesker i å styrke sin egen økonomiske hverdag og eie sin egen fremtid. Disse enkelthistoriene har vært utgangspunktet for det visuelle konseptet inspirert av en klassisk, redaksjonell estetikk.

– Det visuelle konseptet er inspirert av ærligheten og betydningen av lokaljournalistikk over hele verden. Derfor har vi skapt et konsept tuftet på autentisitet. Identiteten har en grunnleggende redaksjonell struktur, som bidrar til å løfte frem enkeltmennesker og enkelthistorier, sier designer i Bleed, Dan Anecito.

– Å få lov til å samarbeide med Abler Nordic om å lage en visuell identitet som skal fungere i så mange kontekster, har vært veldig spennende. Abler Nordics måte å styrke finansiell inkludering globalt gjennom aktiv tilstedeværelse og pragmatisme, er midt i blinken for Bleed som i en årrekke har jobbet med komplekse virksomheter på tvers av grenser og kontinenter, sier daglig leder i Bleed, Christoffer Nøkleby.

13 Desktop
14 desktopscreens
15 mobile

Involverte byråer

90284 22fa4 original
Bleed
I

Ingunn Garthus

Prosjektleder

D

Dan Anecito

Designer

S

Simon Stjern

Strategisk rådgiver