Mange av oss har et nært forhold til historien om piken med svovelstikkene og den sørgelige slutten hvor jenta fryser ihjel. Dessverre er fortellingen like aktuell i dag, som det den var da julenovellen ble gitt ut i 1848.
Over hele verden er det barn som fryser ihjel. Nå er det vinter i Europa og flykninger og gatebarn går en ekstra vanskelig tid i møte. I årets juledugnad har Redd Barna som mål å varme 100.000 barn før jul, med seg på laget for å nå det målet har de Pol reklamebyrå som har laget reklamekampanjen.
– Redd Barna har julekampanje hvert år. De siste tre årene har vi invitert til juledugnad for å varme barn før jul. Det er veldig mange organisasjoner som er avhengig av folks giverglede i denne perioden. Får å nå målsetningen vår, må vi skille oss ut og fornye oss. Uten å miste fordelen ved gjenkjenning og kontinuitet. Inntektene vi får inn til jul skal bidra til varme klær, pledd og sko til barn som fryser, men vi skal også gi varme og trygghet på andre måter. Mat, helsehjelp, og beskyttelse og skolegang skal sørge for en varm og trygg fremtid. Derfor er alle bidrag til denne kampanjen så viktig for de mest sårbare barna, sier Linn Clausen, ansvarlig hos Redd Barna.
Filmen går på TV og i sosiale medier. På sosiale medier kan man selv velge hvordan man vil endre slutten på historien om Piken med Svovelstikkene ved å betale summen hver enkelt gave koster, tilbake får man en håpefull avslutning basert på valget du akkurat har tatt.
Større giverglede enn året før
Det kan se ut som at kampanjen treffer en nerve hos folk. Juledugnaden til Redd Barna har i november samlet inn 35 prosent mer i webinntekter, enn på samme tid i fjor.
– Nå håper vi at givergleden ikke er kortvarig, men at folk vil gi helt frem til jul. Dette er jo en viktig kampanje, som vi er glade for å kunne bidra til, så vi er nok vel så opptatt av å samle inn mye penger som Redd Barna er. For selv om mange av oss føler vi er inne i en vanskelig tid, er det uendelig mye verre for andre. Vi må ta vare på hverandre og hjelpe de som mangler alt, sier teamet, Rikke Sofie Jacobsen, Anette Bellika Finnanger og Sara Marie Hødnebø i Pol.
Filmen er laget av Fantefilm med Marius Holst på regi. Musikken i filmen er Phoebe Bridgers' coverversjon av Radioheads «Fake Plastic Trees».
Involverte byråer
Marius Holst
Regissør
Lasse Ulvedal Tolbøll
Filmfotograf
Tormod Ringnes
Lyddesign
Thomas Trælnes
Klipp
Goran Obad
Music Supervisor