En nordisk saga

Et nytt, lokalt øl er etablert i Rogaland: Rygr Brygghús. Frank står bak design og visuell identitet.

89400 8d5b7 original
89394 f88f0 original
89393 11810 original
89395 402bf original
89396 9adef original
89397 d94bc original
89398 b32cb original
89399 ead7c original

Norske Bryggerier er et selskap som jobber med å etablere lokale bryggerier rundt om i Norge, og Frank har bistått i å utvikle identiteter og design for flere av disse. I 2017 ble Agder Bryggeri lansert, nå har turen kommet til Rogaland og Rygr Brygghús.

RYGR er det originale Norrøne navnet for Rogaland. Rygene bodde i denne regionen under viking-tiden og var opprinnelig dyktige håndverkere og gårdbrukere som blant annet dyrket rug.

Slaget ved Hafrsfjord

– Regionen er kjent for sin rike vikinghistorie og er spesielt kjent for det store slaget i Hafrsfjord rundt 872, som resulterte i et samlet Norge, forteller senior designer i Frank, Geir Lysbakken.

– I arbeidet med å utvikle et distinkt og lett gjenkjennelig designkonsept for det nye bryggeriet og de ulike øltypene, ønsket vi å basere konseptet på den rike og stolte viking-sagaen, fortsetter han.

Vikingene var både utmerkede håndverkere og dyktige handelsmenn som reiste over lange strekninger for å handle med fjerne kulturer og sivilisasjoner. Lysbakken forteller at bruken av skjold som hovedelement og et mangfold av farger har bidratt til å skape et enkelt men særegent designuttrykk.

– Fargekombinasjoner og mønstre i skjoldene åpner for et stort antall variasjonsmuligheter, som differensierer de ulike øltypene, sier han.

Gamle stedsnavn

Navnene på de ulike produktvariantene er de originale Norrøne navnene på steder i Rogaland: Hafr er Hafrsfjord. Jædr er det opprinnelige navnet for vakre Jæren og Haugr er vikingenes navn på Haugesund.

– Selve logoen er en øks, som først og fremst var et viktig arbeidsverktøy og ikke bare et fryktet våpen som mange assosierer det med. Øksen er derfor valgt brukt som et symbol på det gode håndverket som karakteriserer bryggeriets lidenskap for godt brygg og gode smaker, avslutter Lysbakken.

Bryggeriet solgte ut sin første produksjon bare noen få uker etter lanseringen.

Involverte byråer

FRANK.