Norsk abortkampanje tar av på TikTok i USA

Kampanjevideoen har i skrivende stund nådd 3,3 millioner visninger på TikTok. Med på laget er Emilie Nicolas, som har spilt inn en helt ny versjon av den amerikanske nasjonalsangen. Bak står Anorak.

Design uten navn

Etter at Roe v. Wade falt, er ikke retten til abort lenger lovfestet på føderalt nivå i USA. Det betyr at samtlige amerikanske stater nå får muligheten til å fjerne retten til trygg og lovlig abort. Det vil påvirke millioner av kvinner, jenter og mennesker som kan bli gravide.

USA er ikke lenger «The land of the free», fastslår Amnesty International i en ny global kampanje som gikk på lufta i går, 24. Juni. Med på laget er norske Emilie Nicolas, som har lånt bort stemmen sin til en revidert versjon av nasjonalsangen, «The Star Spangled Banner».

Kampanjen har i skrivende stund blitt en viralhit på TikTok – 3,3 millioner mennesker har sett videoen, 893 200 har gitt den et hjerte og over 1000 personer har laget reaksjonsvideoer hvor de gråter mens de ser på videoen.

Kampanjen er en reaksjon på nyheten om at Roe v. Wade, som har sikret amerikanske kvinners rett til abort siden 1973, denne uken ble omgjort av USAs høyesterett. Nå som «Roe v. Wade» er veltet, vil det være mulig for stater i USA å fjerne retten til trygg og lovlig abort.

Amnesty svarer med å utfordre en av de grunnleggende sannhetene som amerikanere forteller seg selv om landet sitt: At de er the land of the free.

Se den nye kampanjevideoen her:

Erstatter ordet free med stillhet

Kampanjen er utviklet av Anorak, med Nicolina Knapp på regi, og følger fire kvinner og jenter som står overfor konsekvensene av strengere abortlover.

Et av de kreative grepene i videoen er hvordan den amerikanske nasjonalsangen «Star Spangled Banner». For det er ikke en vanlig versjon av den velkjente sangen du hører. Der det tradisjonelt avsluttes med teksten, «O'er the land of the free and the home of the brave», avslutter Emilie Nicolas sangen med stillhet der ordet free skulle vært sunget.

– Alle har rett til å bestemme hva som skjer med kroppen deres. Det er så enkelt, svarer Nicolas på hvorfor hun takket ja til å bli med.

«The land of the unfree»

Kreatører i Anorak, Lars Holthe og Peter Power, håper filmen kan være med å legge press på makthaverne:

– Ideen bak filmen kom fra innsikten om at det finnes en stor motsetning i at USA er en av nasjonene i verden som snakker og synger høyest om frihet, men samtidig nå begrenser kvinners frihet til å bestemme over eget liv, og med dette gjør kvinner til annenrangs borgere. Vi håper vi kan hjelpe Amnesty International med å legge press på makthavere og gi alle amerikanere som ser den en mulighet til å reflektere over hvorvidt de fortsatt kan titulere seg som «The Land of the Free», sier Power.

Kundedirektør Janne Espevalen forteller at de startet å jobbe med kampanjen før jul i fjor.

– Saken er viktig, politisk og historisk så dette er et prosjekt som betyr enormt mye. Vi har hatt som målsetting å være klare hvis/når det det verst tenkelig skjedde, hvilket det gjorde sist uke. Da er det stort at vi her oppe i nord kan være med å påvirke, sier Espevalen.

Sender en klar beskjed til guvernører

Kampanjen kjøres primært ut på digitale flater og blir distribuert i over ti land, på tvers av flere kontinenter. Den er også oversatt til seks språk, deriblant kinesisk. Videoen inneholder også en begjæring for å beskytte retten til trygg abort i USA hvor Amnesty ber guvernører over hele USA beskytte retten til trygg og lovlig abort i deres stat.

– Mye av kampen vil skifte til lovgiver på statlig nivå og Amnestys underskriftskampanje retter seg mot guvernører over hele USA, sier politisk rådgiver i Amnesty International, Patricia Kaatee.

Ved å henvende seg direkte til guvernørene i delstatene ønsker Amnesty å påvirke de som sitter med nøkkelen til å sikre retten til trygg og lovlig abort.

– Det haster å skape et internasjonalt press, spesielt på de 22 statene som har vedtatt lover som helt eller delvis forbyr abort. Jeg håper folk engasjerer seg og signerer aksjonen vår på amnesty.no, tilfører Fundraising- and Marketing Manager i Amnesty, Camilla Kolverud.

Involverte byråer

A
Anorak
L

Lars Holthe

Kreatør

J

Janne Espevalen

Rådgiver

C

Camilla Von Borcke

Prosjektleder

K

Klaudia Lech

Brand Activation

N

Nökkvi Thorsteinsson

Motion

BR-F FIlmproduksjon
N

Nicolina Knapp

Regi

A

Andreas Johannessen

DoP

A

Anisa Dzindo

Executive Producer

Ohlogy logo

Ohlogy Music agency & executive producer