Norske Kunsthåndverkere: Teknologi som utfolder kunsten
Norske Kunsthåndverkere (NK) styrker kunsthåndverkeres virke og synliggjør samtidens materialbaserte kunst. Kult Byrå har utviklet et helhetlig system som samler flere nettsider og funksjoner i én løsning, inkludert søknadshåndtering, medlemsporteføljer og administrasjon av Årsutstillingen. Den nye løsningen løfter NKs visuelle identitet og effektiviserer håndteringen av innhold, søknader og brukere.
Aktuelt byrå
Kult Byrå
Kunsten i fokus – med et snev av personlighet
NK har en viktig oppgave: å fremme medlemmenes kunst. Bilder spiller derfor en sentral rolle i all deres kommunikasjon.
– NKs opprinnelige profil var enkel og klassisk, med en svart/hvitt palett som lot kunsten skinne. Men hos Kult Byrå ser vi alltid etter muligheter for å fremheve merkevarens unike karakter – og ja, vi er litt fargeglad, innrømmer Vilde Serina Partapuoli, kreativ leder.
Utfordringen ble dermed: Hvordan gi NK mer personlighet uten å ta oppmerksomheten fra kunsten?
Byrået utforsket flere retninger, men det var særlig én idé hoveddesigner og utvikler Anna Michaelsen, var engasjert for:
– Jeg visste at Sanity, CMS-løsningen vi bruker, automatisk henter ut syv farger for hvert opplastede bilde basert på bildets egen fargepalett. Dette ga oss en idé om å la kunsten selv definere fargene i profilen.
Resultatet ble en dynamisk palett som forvandler nettsiden til et levende galleri. Her får kunsten bokstavelig talt lov til å fargelegge utenfor sine egne rammer, noe som skaper en unik opplevelse som er i stadig endring.
Fordel med designere som også kan kode
I Kult Byrå kan designerne også kode, noe som åpner for kreative løsninger som smelter sammen det visuelle og det tekniske.
For NKs dynamiske fargepalett måtte Kult passe på å møte kravene til universell utforming, samtidig som at de mange fargene måtte passe sammen i én helhetlig visuell identitet. Med Annas allsidige kompetanse fant Kult fram til smarte løsninger - blant annet en fargevelger som lar brukerne sette sitt preg på uttrykket innenfor trygge rammer.
Det endelige resultatet knytter en sterk forbindelse mellom NK og kunsten de representerer. Det er teknisk smart, visuelt slående og meningsfylt for merkevaren.
Flere systemer og nettsider i samme løsning
NK har fått mer enn bare en ny nettside. Kult Byrå har også utviklet et komplett system som inkluderer et bruker- og medlemssystem med flere roller, digitale porteføljer, en egen nettside for Årsutstillingen, en avansert skjemabygger og et fleksibelt søknadshåndteringssystem.
En større spredning av kunsten
NKs nye nettside lar medlemmene skinne med egne digitale porteføljer. Kunstnerne kan sette sitt preg på presentasjonen, blant annet gjennom en personlig fargepalett basert på deres egne verk. Slik blir hver portefølje unik, men fortsatt i tråd med NKs overordnede visuelle identitet.
Fleksibel skjemabygger
– Vårt mål var å gi NK verktøy til å vokse og tilpasse seg framtiden. Et nøkkelelement her er den fleksible skjemabyggeren i Sanity, fortsetter Anna.
Løsningen håndterer alt fra enkle kontaktskjemaer til komplekse, flertrinns søknadsprosesser for utstillinger og stipender. Det gir NK friheten til å utvikle og tilpasse sine tjenester uten å måtte starte på nytt hver gang.
Ett system, uendelige muligheter
Med Sanity som ryggrad har Kult Byrå skapt et digitalt økosystem for NK der flere nettsider samarbeider sømløst.
– Tenk deg at du oppretter en bruker på NK.no, for så å logge inn på Årsutstillingen.no og sende inn din søknad - alt i ett svev. Det er bare begynnelsen på mulighetene vi ser, forteller Ingrid Reigstad, som var med på å tenke ut og designe grunnmuren.
– Vi ser for oss at kunstverk og utstillingsdeltakere automatisk kan dukke opp der det er relevant. Det kan gi kunstnerne større synlighet og løfte hele fagfeltet, fortsetter Ingrid
– Tenk om vi kunne bruke samme system til å produsere trykksaker og videoer. Det er så mange spennende måter vi kan fremheve kunsten på, avslutter Vilde.
Et godt samarbeid
Norske Kunsthåndverkere er godt fornøyde med samarbeidet og sluttresultatet.
– Hos Kult fikk vi god veiledning fra engasjerte ansatte som ikke bare satte seg inn i den eksisterende nettsiden vår, men også hjalp oss med å forbedre strukturen og designet og å aktivisere det eksisterende innholdet slik at det ble bedre synlig for brukerne. Vi har fått tilbakemeldinger om at nettstedet ser lekkert ut, og at kunstnere som bruker nettstedet til å presentere sine kunstnerskap er fornøyd med hvordan de nye løsningene gir bedre synlighet, sier Marit Lønning Reiten, som er formidlingsleder i NK.
Involverte byråer
Ingrid Reigstad
Utforskning og innsikt, UX og brukertesting