Ny identitet for Festningen

Det her er helt jævlig!

KF

Det lugger sikkert litt her og der når du ser den nye profilen til Festningen. Samtidig er det forfriskende å komme til et sted der nesten alt er lov. Profilen er kaotisk, fargerik og full av liv. Den inneholder en blanding av forskjellige skrifttyper, blinkende GIF-er, drop shadows og uforutsigbare layouter.

KF 01
KF 02
KF 04
KF 05
KF 06
KF 07

Inspirasjon

Profilen henter inspirasjon fra GeoCities, som var en av de første plattformene for webhosting på slutten av 90-tallet. Mange av de gamle designelementene fra den tiden (som tidligere ble sett på som utdaterte og amatørmessige) har nå blitt trendy og moderne, spesielt innenfor musikk og kultur. Stilen appellerer til et ungt publikum, samtidig som den vekker en følelse av nostalgi og humor til de som husker starten på internett.

Anti-design spiller også (naturligvis) en rolle i denne profilen. Bevegelsen har fått en oppblomstring det siste året, og kommer fra forbrukerens mistillit til det perfekte og polerte. Vi er i en æra der vi ønsker å omfavne råhet, ekthet og personlig uttrykk.

– Når du oppsøker Festningen så vil vi at du skal bli der, ikke bare fordi det er en festival med artister som man har lyst til å se, men fordi det er en virtuell verden som gir publikum det lille ekstra. Man kan finne morsomme easter eggs overalt, enten det er i form av en gif eller en cringe tekst. Det gir følelsen av at det er et faktisk menneske som står bak produksjonen, sier Elise Gumaer, designer i Superponni.

Identiteten ble lansert i mars 2023, og kan ses på alle av Festningens flater.

Andre involverte

R

Rachel Nordtømme

Kommunikasjon- og markedsansvarlig Festningen

H

Hermann Ørn Vidarsson

Festivalsjef Festningen

O

Ole Henry Snildalsli

Innholdsprodusent Festningen