Ny identitet for Norges musikkhøgskole

Norges musikkhøgskole (NMH) lanserte høsten 2020 sin reviderte visuelle identitet, utviklet av ANTI.

1 NMH konsertplakater 4

Arbeidet har resultert i en identitet som bygger på og reflekterer NMHs daglige virke, som står i spennet mellom det faglige og det kunstneriske, det tradisjonsrike og eksperimentelle. Identiteten gir rom for å skape både enkle, stramme uttrykk, samtidig som det er mulig med en høy grad av det lekne og utforskende.

1 NMH annonser
2 NMH konsertkalender
3 NMH konsertkalender 2
4 NMH konsertkalender 3
5 NMH konsertkalender 4
6 NMH vitenskapelig publikasjoner
7 NMH tote
8 NMH tskjorte

NMH har gitt ANTI stor frihet til å utfordre og videreutvikle identiteten for å sikre at skolen også visuelt oppleves med den selvtilliten og tyngden den har. NMH sitt behov for å kunne tiltrekke seg de beste studentene og ansatte, og deres omfattende arbeid innen forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid krever at skolen oppleves som samtidig og fremtidsrettet.

1 NMH konsertplakater 1
2 NMH konsertplakater 2
3 NMH konsertplakater 3

– Arbeidet med Norges musikkhøgskole har vært en veldig spennende prosess. Kunden har vist oss stor tillit i arbeidet fra starten og har ikke vært redd for å utforske litt mer ukonvensjonelle veier. Illustrasjonsstilen som ble til gjennom en digitale performance med den sveitsiske kunstneren, Tobias Gutmann og studentene fra NMH er et tydelig bevis på det, sier Håkon Stensholt, seniordesigner i ANTI.

– Vi er veldig fornøyde med alle delene av den totale leveransen, sier kommunikasjonssjef ved NMH, Kjetil Bjørgan, og legger til at det strekker seg fra årsrapport til nye nettsider. Samarbeidet er viktig for kommunikasjonsuttrykket, og han opplever at NMH blir hørt og lyttet til i de kreative prosessene. – Det gjør det også veldig gøy og inspirerende, sier han.

En av de største leveransene etter at identiteten ble revidert er NMHs nye nettside nmh.no, en stor og kompleks webside som rommer hele NMH. Den er utviklet i samarbeid med Try Apt, som har levert en solid teknisk løsning.

1 NMH web 1
2 NMH web 2
3 NMH web 3
4 NMH web 4

– Den nye identiteten har først og fremst levd digitalt siden lanseringen, men vil fremover kunne ses i mange andre sammenhenger også, og vi gleder oss til å se den utfolde seg i årene fremover. Samarbeidet i prosjektet har vært veldig godt og med nylige nominasjoner i Art Directors Club, One Show og Gulltaggen, får vi bevis på at arbeidet som er gjort treffer, sier Hege Skraastad, kundeansvarlig i ANTI.

Casefilm.

Andre involverte

T

Tobias Gutmann

Illustrasjon

K

Koka Nikoladze

Musikk

K

Kjetil Bjørgan

Kommunikasjonssjef, NMH