Ny identitet til verdens beste varmepumpe

Neotemp er det nye navnet på selskapet som nå satser globalt med sin revolusjonerende teknologi for luft-til-vann varmepumper. Anew Branding står bak navn og visuell identitet som ble lansert på VVS-dagene denne uken.

Neotemp av anew2

Selskapet med base på Ibestad utenfor Harstad i Sør-Troms sitter på patentert teknologi som leverer energieffektivitet som de største leverandørene innen varmepumper bare kan drømme om. Teknologien er minst 35 % mer energieffektiv enn konvensjonelle luft-til-vann varmepumper, noe som har bidratt til at selskapet har landet svært gode avtaler med blant annet Panasonic om leveranser av teknologien til deres produkter. Det har også gjort det mulig å starte opp sin virksomhet i Italia, New Zealand og Bulgaria, i tillegg til her hjemme i Norge.

Gründer og daglig leder Lars Hansen forklarer.

– Andre varmepumper på markedet benytter en platevarmeveksler for varmeoverføring, men i den prosessen påføres et varmetap. Vi har eliminert platevarmeveksler og overfører energi direkte fra kjølegass til en egen Neotemp energi- og systemtank.

Neotemp av anew ny
Neotemp av anew8
Neotemp av anew11
Neotemp av anew13
Neotemp av anew22

Mulighetene er enorme, og ambisjonene likeså. Men navnet Polar Energi ble vurdert som en barriere for en global satsning, og sjef for salg og markedsføring Tor Nordli-Mathisen så behov for å gjøre en endring for å berede grunnen for satsningen.

– Vi ønsket å bygge en merkevare som forteller det globale markedet at vår patent står for innovasjon og ny teknologi innen vår kategori, sier Nordli-Mathisen.

Anew Branding ble valgt som samarbeidspartner og sammen ble de enige om en prosess som skulle lande i en helt ny merkevare.

– Vi valgte å gjøre en grundig prosess sammen med Anew, der vi sammen gjorde et solid stykke arbeid knyttet til merkestrategien, før vi jobbet frem aktuelle navn. Neotemp ble valgt fordi det retter fokus mot den innovative kraften i det vi leverer, samtidig som det har sterke kategorisignaler. Dette blir ytterligere forsterket gjennom den visuelle identiteten, utdyper Nordli-Mathisen.

Anew har hatt hektiske dager frem mot lansering, men er stolte av resultatet.

– Neotemp har vært en fryd å jobbe med, men det har unektelig vært en intrikat jobb grunnet kompleksiteten i teknologien. Det var viktig for oss å forstå materien godt før vi startet det kreative arbeidet. I dag føles det som vi lykkes godt med det, og er skikkelig stolte av både navnet, den visuelle identiteten og alle mindre leveranser. En skikkelig team effort, der vi har tatt i bruk bredden i vår kompetanse på en veldig fin måte. Det er utrolig givende å få ta del i utviklingen av en merkevare med så stort, globalt potensiale som Neotemp, sier Kreativ Leder i Anew, Michel Diniz de Carvalho.