Ny retning og identitet for det norske techselskapet Checkin
Checkin valgte Scandinavian Design Group (SDG) til å jobbe ut ny posisjonering og visuell identitet. Nå er det norske event-påmeldingssystemet klart for å møte verden – med ny retning og ny drakt.
Aktuelt byrå
Scandinavian Design Group
Checkin ble etablert av gründer Kristian Løining i 2008, som hadde en klar visjon om å få orden i arrangementøkonomien til frivillige organisasjoner. Siden den gang har gründerselskapet tatt en ledende posisjon som påmeldingsløsning i Norge, og har integrasjon med regnskapssystemer som et klart konkurransefortrinn.
– Checkin er på mange måter «regnskapets bestevenn» og gir eventarrangører alt man trenger i en og samme løsning, sier Kjell Ingvar Torvik, Chief Revenue Officer i Checkin.
En ekte kategoriutforder
Med helt unike konkurransefortrinn og store ambisjoner om å ta enda større markedsandeler i Norge og ikke minst å erobre verden, var det et perfekt utgangspunkt for å ta rollen som utfordrer i kategorien. Som eneste påmeldingssystem i markedet gir Checkin full kontroll over inntektene fra arrangementer og plasserer de nøyaktig hvor de hører hjemme. Målet er å posisjonere Checkin som The accountant's choice.
Med et sterkt ønske om å bringe noe nytt inn i kategorien, forbedre folks liv og gjøre påmelding til arrangement mer spennende, utviklet SDG merkevarepersonlighet som passet dette, sier kundedirektør og strategisk rådgiver i SDG, Nicolas Achard.
– Vårt fokus har vært å utvikle en visuell identitet som er helt forskjellig fra konkurrentene og endre hvordan en merkevare i denne kategorien ser ut, føles og høres ut som. Vi ønsker å vise at det skjer noe magisk når Checkin blir tatt i bruk, sier designer i SDG, Vetle Berre. – For å menneskeliggjøre den digitale tjenesten og skape en følelse av undring i kontakt med merkevaren, skapte vi den vimsete – men kloke – maskoten Algebra. Kombinert med uventede fargevalg, et stramt system og en god dose lekenhet mener vi dette kler merkevaren godt. Det er bare å starte showet!
Drømmeprosjekt
– Leveransen fra SDG i dette prosjektet har vært bunnsolid, sier Kjell Ingvar Torvik i Checkin. – Et ektefølt engasjement, en evne til å skaffe en grundig forståelse av vår forretningsmodell, samt utfordrende og kreative prosesser, ledet oss til et fantastisk resultat.
– Merkevarefornyelsen har blitt meget godt mottatt av markedet og vi opplever allerede positive effekter i form av henvendelser og omtaler, sier Torvik.
Nå står utlandet for tur, med norden og Europa som utgangspunkt. De første kundene er landet, og flere er på vei inn. Snart 30 ansatte står nå klare til å ta en tydelig posisjon i et marked som er preget av mange like aktører. Omsetningen i år passerer 20 MNOK, og målet for neste år er en dobling av dette.
– Dette har vært et drømmeprosjekt for oss helt fra første dag. Vi har fått muligheten til å jobbe helhetlig, med alt fra posisjoneringsstrategi, verdiforslag, tone of voice, visuell identitet og webdesign, sier Achard.
– Målet for alt vi gjør er å hjelpe kundene våre med å knytte sterke og ekte bånd med målgruppene sine gjennom godt funderte merkevare- og brukeropplevelser, og det har vi virkelig fått anledning til her, forteller Achard.
Involverte byråer
Nicolas Achard
Kundedirektør og strategisk rådgiver
Charlie Kristoffersen
Prosjektleder
Nick Bilmes
Strategidirektør
Fredrik Melby
Designer
Martin M. Hvattum
Illustratør
Involverte
Kristian Løining
CEO i Checkin
Camilla Reinhardsen
Head of marketing i Checkin
Stig Morten Myre
Interaksjonsdesigner i Checkin