Ny stiftelse skal gi liv til gode designidéer

Stiftelsen Den Gode Idé ble lansert torsdag denne uken i anledning DOGA merket 2023. Stiftelsen har som formål å støtte designstudenter ved Arkitektur og designhøgskolen i Oslo (AHO) til å realisere en prosjektidé, bedriftsidé, kunstverk, film, app, tjeneste eller et produkt. Stiftelsen gir hvert år kr 500.000 til en eller to studenter i permisjon fra studier eller innen 12 måneder etter avsluttede studier.

Midlene skal benyttes til å utvikle innovative prosjektideer hvor helsefremming, bærekraft og humanistiske temaer er sentrale. Det kan være ideér hvor ett sentralt tema er i fokus eller flere av temaene kombineres.

Den Gode Idé er finansiert av midler etter Birgitta Cappelen (1962-2022), førsteamanuensis på Institutt for design ved AHO, som i sin levetid ønsket at hennes formue skulle gå inn i en stiftelse med dette formålet.

63eba3612bb9d8ffd2a341aa birgittacappelen bw
Birgitta Cappelen (1962-2022).
52751525401 9c7b8ef791 k
Lansering av Den Gode Idé under Doga Merket 15. mars. Fra venstre: Lavrans Løvlie, Anders-Petter Andersson og Simon Clatworthy.

– Dessverre legges mange gode ideer på hylla når tidligere masterstudenter får tilbud om trygge og godt lønnede jobber i offentlige virksomheter eller næringslivet. De som tør å prøve seg på egne vinger og arbeider videre med ideer de brenner for, kanskje i egen bedrift, gir gjerne opp etter en tid. Her mente Birgitta at unødvendig mange ressurser og ideer går tapt, sier Lavrans Løvlie, styremedlem i Den Gode Idé.

– En viktig brikke

Birgitta Cappelen så et særdeles stort behov for innovative og nytenkende ideer innen utviklingen av velferdssamfunnet Norge. Ideer som retter seg mot helse og helsefremming er av særlig betydning for å bevare og utvikle tilliten til velferdsstaten i fremtiden.

– Som ansatt på AHO kunne Birgitta se det store potensialet som ligger i studentprosjekter og ville finne en måte for å sikre grobunn for at de beste idéene kunne settes ut i live. Den Gode Idé er en viktig brikke i å sikre finansiering til realisering av viktige og gode idéer i overgangen fra studietiden til start-up virksomhet, sier Simon Clatworthy, professor ved instituttet for design på AHO.

Den Gode Idé ble lansert torsdag denne uken på DOGA Merket for god design, og DOGA ser også behovet for denne type initiativ.

Feed har vært designpartner for stiftelsen, og levert visuell identitet, nettsidedesign og utvikling. Designerne Andreea Tecusan og Jonas Vetlesen er selv tidligere studenter ved AHO og hadde begge Birgitta som lærer. – Det har vært en ære og glede å få jobbe med Den Gode Idé. Birgitta inspirerte så mange studenter med sitt skarpe blikk og smittende entusiasme, sier Andreea Tecusan i Feed.

Den Gode Idé er foreløpig kun åpen for AHO studenter, og de kan søke her: https://www.dengodeide.no.

Involverte byråer

72351055 2291288060975591 8760706601972662272 n

Feed