Ny visuell identitet og nettside for 
Norges Sjakkforbund

Norges Sjakkforbund har sammen med Metric og Feed utviklet en samlende visuell identitet og nettside for norsk sjakk.

NSF KF 01 Hovedbilde
NSF KF 02
NSF KF 03
NSF KF 04
NSF KF 05
NSF KF 06

Siden 1914 har Norges Sjakkforbund vært det øverste organet for organisert sjakk i Norge, med over 4000 medlemmer og rundt 125 klubber over hele landet. Interessen for sjakk i Norge og internasjonalt er historisk stor, og økningen i antall sjakkspillere på nett er eksplosiv. Metric har ledet forbundet gjennom en merkevareprosess og utviklet en ny visuell identitet som møter den nye interessen og samler norsk sjakkaktivitet under en felles merkevare.

– Målet vårt var å få på plass en samlet profil som kunne romme den store bredden av aktiviteter og tilbud i Norges Sjakkforbund og Ungdommens Sjakkforbund. Profilen skal både kunne representere norske toppspillere i internasjonale turneringer, og samtidig være egnet for inkluderende aktiviteter på et bibliotek eller eldresenter, forteller Eirik Natlandsmyr som er Generalsekretær Norges Sjakkforbund.

NSF KF 07
NSF KF 08
NSF KF 09
NSF KF 10
NSF KF 11
NSF KF 12

– Sjakkforbundet står bak mange aktiviteter og gode initiativ, og det var viktig for oss å kunne hjelpe dem å synliggjøre den jobben de gjør for å bringe sjakk til flest mulig mennesker. Den nye visuelle identiteten gir norsk sjakk en felles stemme, samtidig som den fremhever bredden av aktiviteter i forbundet. Vi har utviklet en profil med en tydelig sjakkessens, som gjør sjakken mer tilgjengelig og sprer glede og engasjement, sier designer Mimmi Christensen i Metric.

Løsningene er tilpasset dagens behov, men det har samtidig vært viktig å respektere forbundenes lange historie.

– Vi samarbeidet tett med Metric for å oversette den visuelle identiteten til en samlende nettside. Forbundet hadde tidligere over 10 forskjellige plattformer for å kommunisere med medlemmene. Derfor var hovedmålet å samle alle de forskjellige klubbene, aktivitetene og nettsidene, samtidig som man viser bredden i arbeidet de gjør. Vi har levert design, UX-design, web-arkitektur, front-end og back-end utvikling for siden. Det har vært en veldig spennende prosess og inspirerende å se hvordan Sjakkforbundet bidrar på så mange plan i samfunnet gjennom sjakken, forteller Andreea Tecusan i Feed.

NSF KF Nettside 02
NSF KF Nettside 03
NSF KF Nettside 04

– Det vil alltid være litt skremmende å gjøre endringer i noe med en så lang historie, men tilbakemeldingene på profilen og uttrykket har vært over all forventning. Det at Metric satte seg grundig inn i arkiver, gamle sjakkblader og tidligere brukte grafiske elementer har vært nøkkelen til å få det til. Vi er også veldig glade for den nye nettsiden Feed har laget. I tillegg til å ha en godt strukturert arkitektur og funksjonalitet som hjelper oss å organisere arbeidet vårt, er det blitt enklere å kommunisere med medlemmene våre og styrke synligheten og engasjementet vårt, sier Eirik Natlandsmyr.

Den visuelle identiteten er oversatt til en rekke illustrasjoner av illustratør Jon Arne Berg (byHands), som tok utgangspunkt i grafiske grep i den visuelle identiteten og skapte et særegent uttrykk og motiver som fremhever sjakkglede og menneskene som spiller.

– Det oppstår noen deilige tilfeldigheter når elementer i et motiv tvinges på plass i et irregulært rutenett – ting det ikke går an å planlegge! forteller illustratør Jon Arne Berg.

NSF KF Illustrasjon 01
NSF KF Illustrasjon 02
NSF KF Illustrasjon 03
NSF KF Illustrasjon 04

Involverte byråer

1631353834553

Metric

72351055 2291288060975591 8760706601972662272 n

Feed

Byhands illustration agency logo
byHands
J

Jon Arne Berg

Illustratør