Nye takter fra Widerøe og McCann

Sentralt i kampanjen er den spesialskrevne låten «Lite Og Stort» med bandet No. 4, og en interaktiv musikkvideo med bidrag fra hele Norge.

45820 4cc24 original
45826 53f9f original
Siw Børli og Pia Smistad fra Widerøe + Emilie, Ingeborg og Julia fra No. 4. Foto. McCann

Det er drøyt halvannet år siden Widerøe lanserte «Hele Norge. Hele tiden.» som reklamekonsept. Siden har kampanjene fra McCann Oslo har vært søt musikk i ørene til reklamejuryer i inn- og utland, nå senest med tre stjerner under årets utgave av effektprisen Stella. I den nye kampanjen inviteres hele Norge til bidra med innhold til musikkvideoen for en låt som er spesialskrevet for Widerøe. Den endelige versjonen av videoen skal vises i sin fulle lengde som reklamefilm på TV 2 i august.

– Hittil har vi fokusert mest på at vi har flest avganger innen Norge, altså Hele Tiden-delen av konseptet. Denne gangen ville vi få fram at vi også har flest destinasjoner, altså Hele Norge-delen. Noen tror fremdeles at vi flyr til et titalls steder og mest i nord, mens sannheten er at vi flyr til 44 små og store steder over hele landet, sier markedssjef Siw Børli. Idéen hun fikk fra kreatørene Stein Simonsen og Torstein Greni i McCann var et musikkstykke, og et interaktivt musikkvideoprosjekt.

«Lite og stort» musikkvideo.
«Lite og stort» casefilm.

– Vi ville ha en ekte låt fra en ekte artist. Ambisjonen var å få laget en låt som formidlet «hele Norge» på en måte som også fanget Widerøes personlighet. Vi hadde derfor en ganske konkret ønskeliste til komponistene, sier McCann-teamet. Og dem fant de gjennom musikkbyrået Ohlogy, som også har vært involvert på musikksiden i Widerøes siste profilfilmer, «Grandpa’s Magic Trick» og «Snowball».

- Ohlogy ledet oss til det relativt ukjente popbandet No. 4, som tok oppgaven på strak arm og leverte akkurat den skissa vi drømte om, men ikke turte å håpe på, sier Simonsen og Greni. Noen uker etter var låten «Lite og Stort» ferdig innspilt og utgitt som singel. På nettsiden helenorge.wideroe.no gjør sangen en reise til hver av Widerøes 44 destinasjoner. Videoen består av bilder og film fra folk i hele landet og sanntidsinformasjon om vær og vind, samt neste Widerøe-avgang til og fra hvert sted. Den digitale produksjonen er gjort av Good Morning.

– Visuelt ønsket vi å skille oss fra de mange litt sminkede framstillingene av Norge fra mange annonsører. Widerøe kler bedre et ekte og upolert uttrykk, som gjerne også får være litt «styggfint», avslutter kreatørduoen i McCann Oslo.

Utmerkelser

  • Gullblyanten 2014 Integrert kampanje

  • Gullblyanten 2014 Nettsider

  • Gullblyanten 2014 Håndverk