Nytt design for en ny tid

Et særegent totall i rødt, gult, grønt og blått er i en årrekke blitt ønsket velkommen inn i norske hjem. Men mye har skjedd siden TV 2 ble etablert i 1992 – ikke minst med nordmenns seervaner.

For å markere at TV 2 tar steget inn i en ny tid gjennomfører mediehuset et radikalt hamskifte, med en ny og tydeligere visuell identitet laget av NoA-byrået Bold, i tett samarbeid med TV 2-teamet. Målet er å fornye merkevaren og styrke folks assosiasjoner til TV 2.

Tv 2 case logo
Tv 2 case app
Tv 2 case laptop 01 1
Tv 2 ipad
Tv 2 case billboard 02
Tv 2 case billboard 05

Denne nye visuelle identiteten representerer et sammensatt Norge, og den favner bredden av dagens TV 2 – et TV 2 som ønsker å speile et moderne og mangfoldig land. Uttrykket setter i gang tanker om motsetninger som forenes, om flerstemthet og om bredde. Den visuelle profilen er i tillegg tilpasset digitale brukervaner og fungerer på tvers av alle plattformer.

Casefilm
Vignetter

– Profilen beskriver hvordan TV 2 ser flere sider av hver sak, og gir Norge de unike historiene og øyeblikkene som forener oss. Designprinsippene, logoen og verktøykassen skaper en inspirerende, levende og agil merkevareopplevelse på tvers av plattformer, sier Roar Sager, kreativ leder i Bold.

– Dette har vært et utrolig prosjekt på alle måter. Vi er så stolte av den tilliten TV 2 har vist oss gjennom dette tette samarbeidet, pandemi til tross. Omfanget av denne reposisjoneringen er et offensivt eksempel til etterfølgelse og jeg gleder meg til å se hvordan dette tar TV 2 inn i fremtiden, sier Hanne Rognstad Østenfor, Client Director i Bold.

Tv 2 case type 01
Tv 2 case type 02
Tv 2 case still 01
Tv 2 case still 01
Tv 2 case some 01
Tv 2 case some 02

– Dette har vært en veldig spennende og hektisk periode for oss i TV 2. Når et mediehus på vår størrelse skal få ny identitet er det mange hensyn å ta og mye intern kompetanse som må i sving for at oppgaven skal løses på best mulig måte. Vi har valgt å samarbeide tett med teamet i Bold – og hatt fokus på å gjøre oss selv kapable til å forvalte de nye designverktøyene best mulig. Som et resultat av denne måten å jobbe på, kjenner vi i TV 2 et sterkt eierskap til resultatet, sier Marianne Eskeland, prosjektansvarlig i TV 2.

Involverte byråer

Bold Scandinavia
H

Hanne Rognstad Østenfor

Strategisk rådgiver og prosjektansvarlig

P

Petter Eklund

Lead Designer

K

Kristian Bjureby

Motion Designer

C

Christina Damsgård

Motion Designer

R

Robin Burevall

Motion Designer

J

Joar Lenz

Lyddesigner

F

Fred Ellison

Strateg

M

Marte Alvfalk

Strateg

J

Julie Gehrken

Prosjektleder

A

Amanda Liljenäs

Prosjektleder

C

Camilla Block Hellum

Prosjektleder

O

Oscar Lübeck

Design Advisor

K

Kristina Jandova

Typograf

Involverte

A

Anette With

Prosjektgruppe i TV 2

L

Lene Bjørck

Prosjektgruppe i TV 2