Nytt design for en ny tid
Et særegent totall i rødt, gult, grønt og blått er i en årrekke blitt ønsket velkommen inn i norske hjem. Men mye har skjedd siden TV 2 ble etablert i 1992 – ikke minst med nordmenns seervaner.
For å markere at TV 2 tar steget inn i en ny tid gjennomfører mediehuset et radikalt hamskifte, med en ny og tydeligere visuell identitet laget av NoA-byrået Bold, i tett samarbeid med TV 2-teamet. Målet er å fornye merkevaren og styrke folks assosiasjoner til TV 2.
Denne nye visuelle identiteten representerer et sammensatt Norge, og den favner bredden av dagens TV 2 – et TV 2 som ønsker å speile et moderne og mangfoldig land. Uttrykket setter i gang tanker om motsetninger som forenes, om flerstemthet og om bredde. Den visuelle profilen er i tillegg tilpasset digitale brukervaner og fungerer på tvers av alle plattformer.
– Profilen beskriver hvordan TV 2 ser flere sider av hver sak, og gir Norge de unike historiene og øyeblikkene som forener oss. Designprinsippene, logoen og verktøykassen skaper en inspirerende, levende og agil merkevareopplevelse på tvers av plattformer, sier Roar Sager, kreativ leder i Bold.
– Dette har vært et utrolig prosjekt på alle måter. Vi er så stolte av den tilliten TV 2 har vist oss gjennom dette tette samarbeidet, pandemi til tross. Omfanget av denne reposisjoneringen er et offensivt eksempel til etterfølgelse og jeg gleder meg til å se hvordan dette tar TV 2 inn i fremtiden, sier Hanne Rognstad Østenfor, Client Director i Bold.
– Dette har vært en veldig spennende og hektisk periode for oss i TV 2. Når et mediehus på vår størrelse skal få ny identitet er det mange hensyn å ta og mye intern kompetanse som må i sving for at oppgaven skal løses på best mulig måte. Vi har valgt å samarbeide tett med teamet i Bold – og hatt fokus på å gjøre oss selv kapable til å forvalte de nye designverktøyene best mulig. Som et resultat av denne måten å jobbe på, kjenner vi i TV 2 et sterkt eierskap til resultatet, sier Marianne Eskeland, prosjektansvarlig i TV 2.
Involverte byråer
Hanne Rognstad Østenfor
Strategisk rådgiver og prosjektansvarlig
Petter Eklund
Lead Designer
Kristian Bjureby
Motion Designer
Christina Damsgård
Motion Designer
Robin Burevall
Motion Designer
Joar Lenz
Lyddesigner
Fred Ellison
Strateg
Marte Alvfalk
Strateg
Julie Gehrken
Prosjektleder
Amanda Liljenäs
Prosjektleder
Camilla Block Hellum
Prosjektleder
Oscar Lübeck
Design Advisor
Kristina Jandova
Typograf
Involverte
Anette With
Prosjektgruppe i TV 2
Lene Bjørck
Prosjektgruppe i TV 2
Marius Bjerke
Prosjektgruppe i TV 2
Monica Sawicz
Prosjektkoordinator og corporate i TV 2
Andreas Reksten
Lineær grafikk, TV 2
Mathias Davidsen
Lineær grafikk, TV 2
Vibeke Eggesbø
Lineær grafikk, TV 2
Harald Hovdevik
Innholdsgrafikk, TV 2
Marit Espeland
Innholdsgrafikk, TV 2
Alexander Strømme
Digital grafikk, TV 2
Nermin Maslahat Oddane
Distributøransvarlig, TV 2
Kristian von Streng Hære
Some-ansvarlig, TV 2
Frode Langhelle
Lyd, TV 2