Nytt navn og identitet for det ambisiøse rekrutteringsselskapet Amby

Rekrutteringsselskapet First Engineers blir til Amby, og den nye identiteten er inspirert av de ulike menneskene og egenskapene som trengs i dagens arbeidsmarked. Det nye navnet og identiteten er et resultat av samarbeid mellom Bielke&Yang og Maskinen.

02
03
04
05
06
07

Amby (tidligere First Engineers) er et talent- og rekrutteringsselskap som har hjulpet selskaper redusert kostnadene med 48 prosent. For å få til dette bruker Amby data aktivt i tillegg til å jobbe tett med selskapene de finner kandidater til. Nå vokser Amby selv, og hadde behov for en ny visuell identitet som kunne tydeliggjøre selskapets ambisjoner og unike posisjon globalt.

– Rekrutteringsbransjen er konservativ med mye stockfoto av menn i dress. Vi er annerledes og hadde et klart ønske om å vise det mangfoldet. Maskinen og B&Y tok utfordringen og har virkelig klart å bygge en merkevare som tar oss inn i fremtiden hvor vi skal konkurrere på den globale scenen, sier Jørgen Iversen, medstifter og CCO i Amby.

Amby casefilm

– Amby er en langsiktig strategisk partner som muliggjør kraften til å skalere raskere. Maskinen har klart å skape opp et narrativ som underbygger dette i «the power to scale faster». Bielke&Yang har trukket dette ut i et visuelt univers på en perfekt måte med lekenhet, form og farge, sier Helle C. Aasen, partner og Country Manager Norway i Amby.

Mennesker og selskaper vokser sammen arbeidet med den nye visuelle identiteten tok Bielke&Yang utgangspunkt i menneskene og egenskapene deres.

– Arbeidsmarkedet består først og fremst av mennesker og det forskjellige folk kan, men også det folk kan lære seg. Vi tok derfor utgangspunkt i vekst og skalerbarhet, siden det er et konsept som vi synes passer godt med at menneskene og selskapene vokser sammen, sier designer i Bielke&Yang, Morten Håvik.

08
09
10
11
12
13
14

For Amby utviklet Bielke&Yang også et eget sett med karakterer, inspirert av samarbeid mellom likeverdige partnere. Karakterene består derfor av to deler, som gir rom for en rekke variasjoner og nye og i blant overraskende kombinasjoner. Slik representerer karakterene alle de ulike og unike menneskene og egenskapene både på arbeidsmarkedet, i selskaper og i Amby selv.

Med verden for sine føtter

Maskinen har jobbet med selskapet siden 2017, og en rebranding har vært diskutert lenge. Nå var timingen perfekt og alt lå til rette for den store endingen. Kjernen i merkevaren er at man er til for de mest ambisiøse og innovative menneskene og selskapene i verden.

– Det er sjeldent man møter en gjeng som har så mye trøkk og fokus som teamet i Amby. Det å få å bidra til å spisse den interne og eksterne historiefortellingen i merkevaren har vært skikkelig moro, og dette er bare starten, avslutter byråleder Ketil Winther Løkke i Maskinen.

15
16
17
18
19
20

Det er Bielke&Yang som står bak den visuelle identiteten, mens Maskinen er ansvarlig for strategi, navn og tekst.