Nytt norsk håndlaget kaffeprodukt pakket i håndtegnet design

Selv om cold brew produseres med fravær av hete, har både utviklingen og design av produktet vært sterkt preget av varme.

91497 1ef7b original
91498 9bf00 original
91499 21d54 original
91506 e0ffc original

Designbyrået Page Black og Øst Kaffekompani har felles «brennende» engasjement for et godt stykke håndverk. Derfor var det viktig for designerne at når produktene er brygget for hånd, skulle ikke den visuelle identiteten være mindre håndlaget.

Designarbeidet hadde oppstart i februar 2018, en drøm skulle bli til virkelighet for eierne Nøisom og Ole Jørgen Borg fra Fredrikstad. Østfold hadde ikke eget kaffebrenneri. Tiden var inne, og i tillegg til spesialkaffe har kaffenerder nå fått et nytt og spennende kaffeprodukt å utforske.

Skal gjenspeile håndverket

Da kunden kom med ønsket om en bjørn i logoen, tok designerne Natalie Borgersen og Vegar Bakken frem blyant og papir. Målet var at den visuelle identiteten skulle gjenspeile håndverket kaffebrenneriet skiltet med, og at uttrykket skulle gjenskape eksklusiviteten og egenarten til produktene. Bjørnen matrialiserte seg sakte ut fra dampen i brenneriets rykende bryggeprosesser. Da bjørnen var «født» ble pennen ført videre – teksten i logoen skulle også håndtegnes.

Cold brew er på full fremfart i Norge, og Øst Kaffekompani er de første til å introdusere karbonisert cold brew som i tillegg til original smak også kommer i eksotiske smaksvarianter. Produktet er noe eget, og prosessen med å speile «innholdet på innsiden» til utsiden, var en prosess med nært og tett samarbeid.

Viktig at det ble laget lokalt

– Jeg har fulgt Page Black sitt arbeid i mange år, og tenkte at de ville løse oppgaven på en tilfredstillende måte. I tillegg var det viktig for meg at også dette ble laget lokalt. Samarbeid med et lite byrå, for små aktører som oss, er veldig givende. Servicen. oppfølgingen og effektiviteten er så mye bedre, og resultatet gikk langt over min forventning, sier Ole Jørgen Borg.

Sammen gikk de også for en litt vågal måte å presentere filterkaffen på i og med at det ikke er noe som helst tekst på fremsiden av emballasjen, kun fargekoder på sidene.

– De forsto oppgaven de fikk, og var virkelig med på leken med å skape noe helt eget, sier han.