Nytt og romslig konsept for OBOS

«Mer rom for livet» er det nye kommunikasjonskonseptet for OBOS, utarbeidet av Anorak. Den første kampanjen skal øke kjennskapen til OBOS-banken, men profilkampanjen som skulle lansere konseptet må vente til rikets tilstand har normalisert seg.

– Vi manglet et overordnet konsept som viser hva som er felles for alt OBOS gjør, og som fungerte like godt for vår satsing i Sverige som i Norge. Konseptet måtte innebære en spissing av visjonen vår om å realisere boligdrømmer og bygge framtidens samfunn. Dermed måtte det få tydelig fram at OBOS ikke bare tenker på hus, men like mye på livet mellom husene, sier markedsdirektør Kjetil Hancke Framstad.

I OBOS-kampanjen møter vi Hugo, som i motsetning til alle andre synes det er null pes å bytte bank.

Slik forklarer han konseptet «Mer rom for livet»:

– Alt OBOS gjør handler om å skape rom. Ikke bare fine rom å spise, sove og se på TV i, men også rom å gå ut til, levende møteplasser og rom for opplevelser innenfor kultur og idrett, hvor OBOS er en av landets største bidragsytere. Dette konseptet zoomer akkurat langt nok ut til å brukes på alt fra kjernevirksomheten vår til alle øvrige tjenester, for eksempel OBOS-banken, som gir medlemmene økonomisk handlerom.

Profilkampanje på vent

En egen profilkampanje til lansering av det overordnede konseptet var akkurat ferdig produsert og klar for å gå på lufta da hele Norge ble stengt ned i begynnelsen av mars. Hancke Framstad forteller at den planlagte profilkampanjen derfor står på vent inntil situasjonen har normalisert seg noe mer.

– Kampanjen handlet blant annet om det fine i å bringe naboer sammen, noe det ikke har passet så godt å snakke om denne våren, av grunner alle kjenner til. Dette er noe vi gleder oss desto mer til å minne om når tiden og helsesituasjonen tillater det, sier han.

Hotline for bankbyttevegrere

I mellomtiden får konseptet en soft launch gjennom kampanjer for ulike OBOS-produkter og tjenester. Først i en Nabohjelp-film som ble laget på få dager rett etter coronautbruddet, neste uke kommer ny kampanje for OBOS Bostart og nå – denne kampanjen for OBOS-banken:

– Mye reklame prøver å vise ting folk kjenner seg igjen i. Så vi tenkte det kanskje var forfriskende å gå helt andre veien, sier kreatørteamet i Anorak.

I kampanjen møter vi nemlig Hugo, som i motsetning til alle andre synes det er null pes å bytte bank. Reklamefilmen oppgir telefonnummeret til Hugo, slik at alle som vurderer å bytte bank, men synes det er litt pes, faktisk kan ringe ham gjennom hele kampanjeperioden for en prat og litt moralsk støtte.

– Hvis han er opptatt med å spille handpan eller ligger i badekaret når du slår på tråden, ringer han opp igjen så snart han får anledning, lover Anorak-teamet.

Filmene er produsert av Bacon, med Matias og Mathias på regi.