Off-season kampanje viser nye sider av Norge

Bleed og Bacon står bak den nye filmen til Visit Norway og Fjord Norway, der «Vikings»-stjernen Torbjørn Harr har hovedrollen.

Harrrr

Vanligvis reklamerer turistnæringen for vakre, spektakulære og idylliske forhold ved landet sitt. Men i denne nye reklamefilmen for Visit Norway av Bleed og Baconregissør Christian Holm-Glad har man valgt en annen vei. Målet er å få turister til Norge off-season.

– Vi har dykket i norsk kultur- og naturhistorie for å forstå nordmenns forhold til naturen og sesongene. Vi bor ikke i Norge fordi det er enkelt, men vi har en trang til å utforske, lære, overleve og leve i pakt med været. Målet med filmen er å gi potensielle turister et innblikk i dette mindsettet, sier partner og kreativ leder Dag Solhaug Laska i Bleed.

– Vi ble raskt enige om å kaste all klassisk Come-to-Norway-reklame på båten, som for eksempel midnattsol, laksespising og Nordlys, sier Christian Holm-Glad om filmen som ble produsert av Bacon.

Filmen ble skutt på 16mm og kombinerer Thorbjørn Harrs monolog med visuelle bilder av The Viking Season. Thorbjørn bød på seg selv under filming med blant annet bading i iskaldt vann og ridning på fjording uten sal.

Resultatet er en alternativ take på en turistreklame med taglinen «The Most Exciting Playground on Earth».

Filmen promoteres digitalt utenfor Norge.

Andre involverte