OlssønBarbieri designer identitet og pakning for Shake-it

OlssønBarbieri har designet ny identitet, pakningsdesign og custom flaske for det danske cordial-brandet Shake-it.

KF SHAKEIT

– Vi ble spurt om å utvikle en ny linje med Cordials under navnet «Shake-it». Prosjektet ble startet i sammenheng med en fornyet interesse for drinker og økt fokus det siste året på å skape gode mat- og drikkeopplevelser hjemme. Shake-it er distribuert i retail i de nordiske landene og rulles ut i Europeiske nøkkelmarkeder i løpet av 2021. To måneder etter lansering har Shake-it allerede blitt Danmarks største merkevare innen cordial mixers, sier Henrik Olssøn.

Teknisk sett beskrives Cordials i dag som en tonic, syrup eller alkoholfri drikke som brukes for å mikse cocktails. De første Cordials ble laget i italienske apotek under Renessansen, og var ofte laget med alkohol trukket med urter og krydder, og ble brukt som medisin. Rundt det 18. århundret var Cordials på vei fra å være medisin til å bli drukket for nytelse, og endte opp som starten på kategorien likør. I dag har Cordials ikke lenger alkohol og de har mistet mye av sin historie som medisin og voksendrikke for nytelse.

KF SHAKEIT2
KF SHAKEIT3
KF SHAKEIT4
KF SHAKEIT5

– Målet vårt var å løfte frem en av historiens eldste cocktailkomponenter tilbake til sin fortjente status, og vi så potensialet i knytte sammen den fornyede interessen for lage drinker hjemme med interessen for mer komplekse smaker og sunnere ingredienser. Vår oppgave var å posisjonere og designe produktene for et premiumsegment med fokus på kvalitet. Eksempler på eksisterende Cordial produkter er Monin og Roses, og det er ingen av disse merkevarene som knytter tydelige både til historien bak cocktail-miksing, sier Erika Barbieri.

KF SHAKEIT6
KF SHAKEIT7
KF SHAKEIT8
KF SHAKEIT9

Konseptet er inspirert av Jerry Thomas’ «Bartender's Recipe Book» fra 1862 og er et forsøk på å bringe tilbake noen av den tapte storhetstiden til Cordial-kategorien. Etiketten har paralleller til 1900-talls medisinske etiketter og selve formen på glassflasken er inspirert av vintage karafler og klassiske juicers i glass, som gir assosiasjoner både til vertskap og til dagligdags bruk.

Involverte byråer

79006070 2666289650119631 4571072867805954048 n

OlssønBarbieri

Involverte

I

Irene Laschi

Illustrasjon