Opprørsk kommunikasjon for Red Bull

Red Bull Music Festival er i Oslo for første gang 11.-13. oktober. Tundra* står for visuell profil og branding.

90937 ca9c5 original
90934 1b569 original
90925 ab539 original
90926 fe54c original
90927 e2efd original
90928 eacf2 original
90933 41061 original

Som eneste nordiske by i en global festivalserie med flere stopp verden rundt. Fra São Paulo til New York City, Tokyo, Paris, Los Angeles og Oslo, Red Bull Music Festival-serien dekker klodens mange hjørner, og fokuserer på det som er unikt med lydene og scenene i de ulike vertsbyene. Med innsiktsfull og nøye kuratert programmering, støtter Red Bull Music Festival artister og lokale musikkmiljøer med en global plattform.

Tundra* flyttet kontorer fra London til Oslo i 2017, og en av de første kundene våre lokalt var Red Bull.

– Tundra* har løftet Red Bull Music Festival Oslo til et nytt nivå med sine idéer og løsninger. Ingen utfordring eller jobb er for stor eller for liten. De har lagt kjærlighet i hver eneste detalj, og vi er utrolig happy med resultatet, sier Alexander Thorstvedt, som har tittelen Digital Culture Communication Specialist i Red Bull.

– Vi ble inspirert av det uventede og ville finne et uttrykk som var litt opprørsk og forstyrrende i den ofte veldig «perfekte» flowen av reklame som alle får på sosiale medier, sier Espen Haslene, kreativ leder i Tundra*.

Logan i Florida, Ando i Oslo

– Etter endel research innenfor glitchkunsten fant vi Logan i Florida som jobber med gamle elektroniske apparater fra 80- og 90-tallet. Vi fikk ham til å bygge en maskin som blir kalt «The Dreamweapon» og som gjør at vi kan «forstyrre» og manipulere det elektroniske videosignalet. Ved å mate inn enkle geometriske former har vi klart å lage unike og forhåpentligvis litt uventede analoge uttrykk for de 12 ulike konsept-kveldene.

Dette ble grunnlaget for hele festivalbrandingen og tatt ut i forskjellige medier som reklamer på storskjermer på undergrunnen, sosiale medier, print og web. Tundra* designet også to serier med limited edition festival cans, blant annet en UV «glow in the dark»-versjon. Vi produserte også The Note, et 64 siders gratis magasin med Ando Woltmann som redaktør.

Vreng og fuzz med BEKK

Tundra* er ekstra glad i å involvere ulike samarbeidspartnere som i alle produksjoner, og for å kunne utvikle en nettside som vrenger sanseapparatet tok vi kontakt med Bekk i sommer.

– Selve uttrykket er inspirert av Tundra’s visuelle festivalprofil, og vi endte opp med et brutalistisk uttrykk med store fonter og mye effekter. For musikkinteresserte er ikke de støyrelaterte begrepene distortion og fuzz ukjent terreng. Interessant blir det i hvert fall når de tolkes på en nettside og ikke gjennom en forsterker, forklarer Audun Stien, grafisk designer i Bekk.

– Vi er heldige som har fått jobbe med Bekk og Tundra* på denne nettsiden. Den er full av visuelt spennende løsninger, interaksjon og småfrekke skjulte funksjoner, sier Thorstvedt i Red Bull.

Torsdag, fredag og lørdag vil hovedstaden oppleve 50 artister fordelt på 12 arrangementer. Med et svært variert program som inneholder jubileumsfeiringer, improvisasjonskvelder og livepremierer.

– Programmet er utrolig variert og spennende, men jeg gleder meg spesielt til Ulver's bestillingsverk på Drone Activity Oslo, og Hubbabubbakluub's Flyvende Sirkus-eventet som er i et sirkustelt på Youngstorget, avslutter Espen. Begge arrangeres lørdag 13. okt.

For full lagoppstilling og mer informasjon besøk RedBullMusic.com/Oslo.