Oslo Jazzfestival lanserer nytt design for 2023
Oslo Jazzfestival sjøsatte nylig sitt nye design i alle kanaler. Enda en gang har festivalen samarbeidet med grafisk designer Nick Alexander.
Aktuelt byrå
Nick Alexander
Fjorårets design hadde gul som grunnfarge og lekte med mange farger og filtre. I år er designet for 2023 rent og minimalistisk, men likevel markant. Nick Alexander sier følgende om designprosessen:
– Den visuelle profilen for Oslojazz 2023 er inspirert av typografien til plateomslagene fra Blue Note og bildene til Reid Miles og Andy Warhol. Et unikt alfabet for profilen er laget ut i fra ideen om å eksperimentere med forskjellige kombinasjoner av bokstavene til å forme ordet JAZZ. Og de forskjellige variantene av JAZZ-skrifttypen illustrerer de ulike musikkutrykkene som kan høres på Oslo Jazzfestival. Ved å skape et typografisk alfabet som illustrerer de ulike egenskapene ved jazz-improvisasjon, har jeg studert formatet til jazz-kvartetten og hvordan de både jobber sammen og individuelt for å skape komposisjoner. Det typografiske alfabetet illustrerer også måten de forskjellige instrumentene genererer forskjellig type lyd, tone og tekstur, forteller Alexander.
Designlanseringen er første skritt mot festivalens programslipp onsdag 24. mai, hvor programmet presenteres i sin helhet på Sentralen i Oslo.
Se mer på oslojazz.no og følg med på festivalens Instagram og Facebook-kanaler for nyheter og programslipp 24.mai.
Involverte byråer
Nick Alexander