Diesel relanserer sin mestselgende sko noensinne med en kampanje på nett som oppfordrer folk til å gå offline, slutte å poste i sosiale medier og gå back to basic. En måned etter forrige globale storsatsing (for Geox), relanserer SMFB i dag den 20 år gamle skoen Diesel YUK med kampanjen «The Pre-Internet Shoe».
Generasjon 0. Diesel YUK-skoen ble først lansert i 1993, og det historiske perspektivet har dannet grunnlaget for å definere den som en «pre-internett sko» og bygge kampanjen rundt dette.
– Mens andre skoprodusenter satser på teknologi, tracking og ønsker maksimalt med deling på sosiale nettverk, har Diesel valgt å relansere en sko akkurat slik den var i 1993. Fullspekket med datidens skoteknologi, det vi si ingen teknologi i det hele tatt. Dette er en sko som ikke gjør noe annet enn å se bra ut og være god å gå i, forteller byrået.
– Enkelte ting var definitivt bedre i 1993. Da slapp man å se statusoppdateringer om at folk hadde trent, Instagram-bilder av hva som ble spist til lunsj og få en irriterende påminnelse hver gang noen sjekket inn på et sted du skulle ønske du selv var.
FB-konkurranse: Logg av FB
Diesel har også laget Facebook-konkurransen «The Pre-Internet Experience». For å fullføre konkurransen må du (naturlig nok) la være å poste på Facebook i tre døgn. Hvis man i tillegg slutter å poste på Instagram og Twitter går gjennomføringen raskere. 20 vinnere får 20 par Diesel YUK 20th Anniversary Edition sko hver. Det tekniske er utført i samarbeid med Nodes Norge.
The Shoes Don't Know
Til Diesels YouTube-kanal er det laget tre filmer som tar utgangspunkt i hvordan enkelte mennesker tar som en selvfølge at alle nye produkter skal være teknologiske mirakler. Inkludert sko. Hver film er laget i den stilen hovedpersonen selv ville presentert seg i på YouTube, ikke ulikt millioner av hjemmelagede filmer som allerede ligger der. Filmene er laget i samarbeid med Acne Productions og regissert av Anders Jedenfors.
Det har vært veldig spennende å lage en kampanje der vi kombinere den klassiske Diesel-holdningen fra 90-tallet med dagens digitale muligheter. Resultatet er en online-kampanje som oppfordrer folk til å gå offline. Og dette blir jo ekstra morsomt når vi lanserer det hele fra Diesels Facebook-side, som har over 2,7 millioner likes, sier Pål Høyer-Andreassen, kreatør i SMFB.
I tillegg til nett vil kampanjen frontes i et utvalg av Diesels over 5.000 utsalgssteder i 80 land verden over.
Se mer av kampanjen på facebook.com/Diesel og youtube.com/Dieselplanet.
SMFB:
Kreativt team: Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgberg Hansen
Konsulent: Kristian Lyse
Strateg: Kristian Kristiansen
Prosjektleder: Silje Hvideberg Tobiassen
Web produsent: Christoffer Lorang Dahl
Grafisk design: Nicklas Hellborg
Gode hjelpere: Christian Bielke & Martin Yang Stousland
Filmproduksjon:
Acne Productions
Regi og foto: Anders Jedenfors
Produsent: Petur Mogensen
Nettproduksjon:
Nodes Norge
Digital rådgiver: Christian W. Jansen
Ansvarlig hos Diesel har vært Deborah Salbego og Stefano Taboga
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2012 Mote
-
Gullblyanten 2012 Håndverk
-
Gullblyanten 2012 Profil
-
Gullblyanten 2012 Mote