Redesigner D2 etter åtte år

Dagens Næringslivs livsstilsmagasin får sin første visuelle overhaling siden oppstarten i 2007.

70804 14838 original
70807 d96d4 original
70810 7db1d original
70813 1ec04 original
70816 acf06 original
70819 7bea6 original
70822 8c759 original
70825 19e59 original
70828 ba505 original
70831 de733 original
70834 a9039 original
70837 f6d63 original
70840 c6d3a original
70843 c510e original
70849 7fc19 original
70852 e18e6 original
70855 5659a original
70858 a97ad original
70861 30006 original
70864 7cd85 original
70867 4d6cd original
70870 ced00 original

Magasinet D2 er på gata i ny drakt. Printutgaven er designet inhouse, mens Bielke&Yang har stått for nye D2.no.

– Vi ønsker at magasinet skal holde seg levende, oppdatert, kompetent og ha et internasjonalt preg. Vårt mål for denne oppgraderingen har vært å gi D2 et mer moderne utseende, sier kreativ leder Anne Brun, som ledet prosjektet.

Målet med redesignen har vært å fornye det visuelle uttrykket samtidig som D2s styrker ivaretas.

– Når en jobber med en merkevare som D2, er det viktig å se på historien den har. Vi kastet ikke alt det gamle på båten, men har sett etter en måte å utfordre de etablerte rammene skape noe annerledes og friskt. På papir er det derfor mer snakk om en visuell oppgradering enn et totalt redesign, sier Brun.

Leserne vil derfor kjenne igjen innholdet og seksjoneringen. D2s ambisjon er fortsatt å vise fram magasinfoto av høy kvalitet og en visuelt drevet presentasjon av smart livsstilsstoff.

– Den største endringen er en helt ny filosofi om hvordan vi bygger layout. Noe vi var lei av med gamle D2, var at alt teksten samlet seg som en klump i bunnen på hver side. Det gjorde sidene litt statiske, og lett å bare bla forbi. Fra nå bruker vi det vertikale rommet mer, med smale, høye spalter og en mer levende bildelayout. Sidene skal bli mer dynamiske, gi mer stoppeffekt, sier art director Jørgen Brynhildsvoll.

De to trekker fram en bedre prioritering og tydeliggjøring av småstoffet som en vesentlig endring.

Styggfin typografi

Teamet har stolt på de to mest basale designelementene i formgivingsprosessen: God sidearkitektur og solid typografi. I tillegg er fargepaletten frisket opp og logoen nytegnet.

Hele den typografiske paletten er byttet ut med to nye fontfamilier.

– Begge skriftfamiliene er veldig uttrykksfulle. Seriffskriften er skarp og distinkt – elegant i de lettere vektene, og slående i de tyngre, sier Brynhildsvoll, og forteller at D2 også fikk spesialdesignet en hårstrekvariant av seriffskriften.

– Dette er kombinert med en eksentrisk, styggfin grotesk med referanser til seint 1800-tall, som likevel virker veldig kontemporær, sier han.

Kreativ leder Anne Brun tilføyer at grotesk-skriften har mange sære detaljert som gir varme og tyngde til sidene.

– Vi ønsker at D2 skal fortsette å være vakkert og innby til lesero. Utfordringen da er å lage rom til et design som ikke blir for statisk og kjedelig. Ved å introdusere denne skriften, spesielt i den feteste varianten, håper vi å få et større spennvidde i typografien.

Levende nettmagasin

Mens printmagasinet ble designet inhouse, ble nettsiden utarbeidet av designkontoret Bielke&Yang i tett dialog med redaksjonen. DNs Siri Skaalmo har vært prosjektleder for det nye nettstedet.

– Det har vært viktig å gjenspeile merkevaren D2 også digitalt, og vi har lagt vekt på at leseren skal få den samme kvalitetsfølelsen som man gjør når man holder magasinet i hånden, sier Martin Yang Stousland i Bielke&Yang.

– Vi har hatt fokus på å skape gode brukeropplevelser for leseren, enten det er på mobil, lesebrett eller laptop. Vi har vært gjennom brukerundersøkelser som har gitt rom og mulighet for justeringer og testing underveis, og som har gitt et godt grunnlag for beslutningene vi har tatt.

Yang Stousland og partner Christian Bielke fokusert på å på å gi fleksibilitet og spillerom til de som lager innholdet, slik at også sluttbrukeren opplever et nettmagasin med mye variasjon.

– Alle artikkelmalene er bygd opp av moduler som kombinerer et stort antall forskjellige bilde- og tekstkombinasjoner, noe som gir nok muligheter og variasjoner til å leke seg med, sier Stousland..

Designet blir også brukt på nettstedene til DN Magasinet og matportalen Smak.no.

– Det har vært en utfordring å samkjøre designen og logikken med de andre sidene som ligger under DN-paraplyen, og få en gjennomgående helhet på tvers av de ulike sidene, sier designeren.

Utviklingsbyrået Værsågod, som Bielke&Yang har jobbet med ved flere anledninger, ble trukket inn for å overføre nettdesignen fra skisser til kode.

– For oss har det vært alfa omega at designet har blitt implementert godt rent frontend-messig, så vi har vært utrolig takknemlige for at Værsågod har vært involvert og spilt en såpass stor rolle i prosjektet.