Relanserer Elkem

Elkem leverer avanserte materialløsninger og ble nylig vurdert som topp 5 % klimatransparente selskaper globalt av EcoVadis. Bærekraft har vært helt avgjørende da byråene Minsk og Høst ble plukket ut til å oppdatere identiteten.

Elkem Casing til KF liggende

Elkem er en global leverandør av avanserte materialløsninger med mer enn 6.800 medarbeidere og 29 produksjonssteder over hele verden. Selskapet tilbyr silikoner, silisiumprodukter og karbonløsninger gjennom dedikerte forretningsdivisjoner. Elkem hjelper kunder med å skape og forbedre essensielle innovasjoner som elbiler, digital kommunikasjon, smartere byer, helse og velvære.

– Vi er stolte over å lansere Elkems oppdaterte logo og visuelle identitet til interessenter over hele verden. Med dette oppnår vi en enhetlig identitet på tvers av våre divisjoner og produksjonssteder globalt. Vi reflekterer også bedre vår strategi for vekst drevet av høy driftskvalitet og økt spesialisering, når vi posisjonerer selskapet for fremtiden, sier Elkems konsernsjef, Michael Koenig.

Elkem ble grunnlagt i Norge i 1904. Selskapet søker å utvikle sin virksomhet i tråd med ambisjonene i Parisavtalen og FNs bærekraftsmål. I 2020 ble Elkem på «Gold»-nivå på bærekraft av EcoVadis og «A»-nivå innen klima av CDP.

Balanse mellom videreføring og fornyelse har vært avgjørende da byråene Minsk og Høst ble plukket ut til å oppdatere selskapets visuelle identitet. Arbeidet er basert på Elkem sin filosofi om null sløsing. Det handler om nøkternhet, effektiv drift og bærekraft. Kjernen til å bygge ikoniske merkevarer er kontinuerlig forbedring, evolusjon ikke revolusjon. Selskaper som holder seg relevante og fornyer seg, trenger ikke nødvendigvis skape store brudd med historien.

Elkem brand film.

– Det grunnleggende ved Elkems identitet er like relevant i 2021 som i 1904. Samtidig er vi også et selskap i utvikling. Målet med dette prosjektet har derfor vært å skape tilstrekkelig endring slik at målgruppene våre ser på selskapet med nye øyne, internt og eksternt. Minsk og Høst har bistått oss i å skape en tydelig symbol of re-evaluation-effekt, uten å utløse en ressurskrevende global implementering, sier Elkems direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt, Fredrik Norman.

Elkem Casing til KF liggende5
Elkem Casing til KF liggende3
Elkem Casing til KF liggende4
Elkem Casing til KF liggende6
Elkem Casing til KF liggende8
Elkem Casing til KF liggende9
Elkem Casing til KF liggende10

– Fokuset på bærekraft har vært en spennende begrensing i prosjektet, som kommer til å være helt selvsagt for flere aktører i tiden som kommer. Samtidig har det vært spennende å jobbe med en global aktør som Elkem, som opererer i flere ulike markeder både når det gjelder kundesegmenter og geografiske områder, sier Kari Blix, strateg og daglig leder i Minsk.

– Elkem-merkevaren representerer en unik historie om kontinuerlig forbedring og innovasjon over mer enn et århundre, hele tiden med fokus på fremtiden og et globalt perspektiv. Oppdateringen av vår logo og visuelle identitet reflekterer endringer i vår portefølje og strategi og posisjonerer oss for ytterligere endringer i fremtiden. Vår kontinuerlige forbedring fortsetter, legger Norman til.

Elkem Casing til KF stående
Elkem Casing til KF stående2
Elkem Casing til KF stående3
Elkem Casing til KF stående4

Arbeidet med oppdateringen av merkevaren startet med en ny global kommunikasjonsstrategi utviklet internt i Elkem. Høst Group ved Hans Martin Megård har bistått på merkevarestrategi. Videre har Elkem, etter en byråkonkurranse, valgt Minsk til å redesigne selskapets visuelle identitet.

Minsk har levert ny visuell identitet og en full verktøykasse. Jenny Leite-Vikra, Kathrine Winther Løkke og Kari Blix utgjør kjerneteamet fra Minsk. Viktige samarbeidspartnere i leveransen er også Feed, Push Media og Amira Azmi.

Involverte byråer

Minsk logo
Molberger
J

Jenny Leite-Vikra

Kjerneteam

K

Kathrine Winther Løkke

Kjerneteam

K

Kari Blix

Kjerneteam

Høst Merkevarestrategi

72351055 2291288060975591 8760706601972662272 n

Feed Webutvikling

Push creative agency logo

PUSH Foto

Andre involverte

A

Amira Azmi

Frilansdesigner