Riksteatret ønsket å fornye seg og reposisjonere merkevaren for å nå flere teater- og kulturinteresserte over hele landet. Teatret har et stort potensielt publikum som ikke kommer på forestillingene. Med deres visjon "store opplevelser og fulle hus" ønsker Riksteatret å skape mer entusiasme rundt teater.
Basert på en grundig analyse av kundereisen har Bleed utarbeidet en helhetlig plan for hvordan Riksteatret skal utvikle både merkevaren og kundeopplevelsen fremover.
Det visuelle konseptet for Riksteatrets identitet er basert på en plakatvegg. En tidløs formidler av informasjon, like aktuell idag som for hundre år siden. Detaljer fra en plakat har formet logoen, der bokstavene R,I,K og S representerer opphengsmetoden, og plakatens kant er gjengitt ved en kraftig ramme. Logoen er dynamisk og opptrer som en tydelig avsender, samtidig som den gir rom for ulike uttrykk per oppsetning.
Det er mye «stivnet» kulturelt snobberi rundt teater. Derfor har det vært et poeng i å vinkle identiteten vekk fra «kulturtantene» for å skape et mer direkte uttrykk som også kan treffe yngre menn. Vi har reposisjonert merkevaren til et kontemporært og offensivt teater med synlig lang historie.
Involverte byråer
Bleed