I en periode over tre år har Ruter jobbet for å gjøre storbyen mer åpen og inkluderende. Og bidratt til å bekjempe intoleranse, utenforskap og ensomhet, med et mål om å bygge bro mellom ulikheter og binde bydelene sammen. Nå gir Ruter folk muligheten til å gi et lite smil selv om man har på seg munnbind.
– Som merkevare har Ruter et ønske om å gjøre byen åpnere og vennligere for både innbyggere, innflyttere og gjester, uansett hvor du kommer fra eller hvor du skal, sier konsulent og daglig leder i SMFB, Kristian Schøning-Kristiansen. – Ruter er byens blodårer som gjør storbyen mindre og vennligere, fortsetter han.
– I den siste tiden har Ruter anbefalt å begrense bruken av kollektiv transport til det absolutt nødvendigste, sier kreatør Hans Martin Rønneseth. – Dette er en utfordrende tid, hvor det å bruke munnbind er blitt et vanlig syn i byen, utendørs, når vi handler eller er på t-banen. Når man skjuler halve ansiktet forsvinner mange av de naturlige mellommenneskelige signalene. Som for eksempel å gi hverandre et lite smil når man møtes på torget eller på trikken, sier Rønneseth. – Dette hadde vi et ønske om å hjelpe til med. Derfor utviklet vi en kampanje om hvordan vi kan sende et smil til folk vi møter på vår vei gjennom byen, selv om vi har på oss munnbind.
Lisa Steen, Ansvarlig Markedskommunikasjon i Ruter, kan fortelle at det ble bestilt over 530 smilebuttons allerede på den første dagen på smil@ruter.no.
– Vi gleder oss stort over at så mange har lyst til å bidra til å lyse opp hverdagen ved å sende hverandre et lite smil når vi møtes. Det er fint at vi kan vise at vi tenker litt ekstra på hverandre i en tid hvor vi kan ha liten sosial omgang ellers, avslutter hun.
Involverte byråer
Klas Appelgren
Motion Designer
Kristin Søberg Henriksen
Grafisk Designer
Anne Kristin Diserud
Prosjektleder
Amanda Vien
Prosjektleder
Maria Oljemark
Rådgiver
Anniken Ulfsrud
Prosjektleder
Madeline Børgesem
Event manager
Andre involverte
Jeton Kacaniku
Fotograf