Ruter og SMFB lot folk bestemme sin egen sommerjobb

Hva skjer når det eneste kriteriet for å søke en jobb er et genuint ønske om å glede andre?

90552 356bd original

I sommer lyste Ruter ut en litt annerledes sommerjobb i en litt annerledes sommerkampanje signert SMFB. Ruter lot nemlig folk søke på sommerjobber hvor de selv kunne bestemme hva jobben gikk ut på – eneste forutsetning var at jobben måtte være til glede for folk i Oslo og Akershus.


Mange ønsket å glede andre


– Det ble fort tydelig at det var mange som ønsket å glede andre i sommer. Vi mottok over 300 søknader fra folk i alle aldre, med mange ulike bakgrunner. Alle søknadene viste et utrolig engasjement og talent, så det var veldig gøy å titte gjennom søknads-videoene og ditto vanskelig å plukke ut de 33 som til slutt ble tilbudt sommerjobb, sier Yvonne Waage, ansvarlig markedskommunikasjon i Ruter.


Resultatet ble over 70 vellykkede arrangementer, og i løpet av 5 rekordvarme uker, fikk de utvalgte multi-kunstnere muligheten til å lære bort, vise frem og underholde folk i sine respektive spesialfelt.


Arrangementene var spredt utover Oslo og Akershus, og inkluderte alt fra sambatrommekurs, improteater og Riverdance til strandyoga, agility og Nordmarksmystikk. På ekstra solfylte dager fant man til og med Henning på utvalgt spots, som tilbød seg å smøre ryggen din med solkrem.


Et ønske om å vise frem sommer-Oslo via folkene som bor her


Med sommerkampanjen ønsket Ruter å minne folk på det gode tilbudet man har i Oslo og Akershus i feriemånedene, og hvordan man lett kan komme seg dit ved å reise kollektivt. Alle aktivitetene har vært gratis, og i nærheten av en holdeplass, slik at man kun har trengt er en Ruter-billett for å komme seg dit og delta.


– Da SMFB kom opp med denne ideen, syns vi dette var en smart og annerledes måte å løse en kommunikasjonsoppgave som handler om reiselyst og sommer. Ikke minst likte vi grepet med hvordan befolkningen selv ble hovedpersoner i kampanjen, forteller Waage.


– Ikke bare er dette en morsom sommerjobb for de som fikk muligheten, det ga også et utvidet tilbud for alle andre som var i byen i sommer. Det er mange som har hatt glede av dette, fortsetter hun.


Kampanjen slo virkelig godt an blant Oslo-folk, kan Kaja Gilje Sekse i SMFB fortelle.


– Først og fremst var det gøy å hvor stor oppslutning og entusiasme sommerjobbene generert gjennom sommeren, med alt fra fullstappet strandyoga kurs til mystikk-turer i Nordmarka. Men i tillegg viser post-testene at kampanjen har truffet akkurat der den skulle, med svært positive resultater. To av de viktigste parameterne – økt reiselyst og konvertering av flere fritidsreiser – slo alle tidligere målinger på lignende kampanjer. Blant annet så vi at hele 61 prosent ville reise kollektivt til nye steder etter å ha sett kampanjen, en signifikant økning på 19 prosent fra 2017, sier hun.

Involverte byråer

22656 cabdf original

SMFB