SAS-kampanje spiller på lokalpatriotisme

Denne uken satt latteren løst i Bergen etter at SAS spilte på fordommer og lokalpatriotisme i en aviskampanje i hansabyen.

66652 1ab3c original
66658 c3575 original
66661 2956b original
66664 87ea7 original
66667 ac77c original
66670 f366a original
66673 ffbad original
66676 685e0 original
66679 fc375 original
66682 66dd5 original
66685 cc5fc original
66688 803f3 original
66691 2a195 original
66694 e90c8 original
66697 282d6 original
66700 97e8b original
66703 dbd66 original
66706 1edc0 original
66709 2c68b original
66712 9ffb3 original
66715 98cd1 original
66802 30858 original

– Vi er veldig fornøyd med kampanjen som skapte et stort engasjement og traff godt lokalt i Bergen, sier markedssjef Marianne Orderud i SAS. 
SAS kjørte 18 annonser i avisen Bergens Tidende hvor man ønsket å formidle til at selskapet har 18 avganger til Oslo. 
Lokalpatriotisme
Det har gjennom alltid vært rivalisering mellom Oslo og Bergen. Det hadde reklamebyrået LOS&CO som innsikt da man utformet denne SAS-kampanjen.

– Da vi begynte å jobbe idé på kampanjen, ble samtlige av byråets fire bergensere kalt inn til brainstorming. Og i idéprosessen ble det tidlig klart at det ville være klokt å stryke bergenserne medhårs, sier AD i Los&CO, Jan Cato Tangen.

Det kan for øvrig se ut til at annonsene har virket slik de skulle, for i morgentimene torsdag ble det meldt om uvanlig stor tetthet av humrende BT-lesere i Bergen.

– Det er klart at det gjorde litt vondt for to Oslo-fyrer fra henholdsvis Teisen og Lindeberg å skrive disse tekstene, men hva gjør man ikke for å please kunden, sier tekstforfatter Hans Christian Grønn.