Sats, men ikke for hardt

I år som i fjor, året før og tusenvis av år før det igjen har folk flest lovet seg selv at i år, skal jeg komme i gang med treningen. En flott ambisjon. Likevel faller så mange som 8 av 10 faller fra innen den andre uka i februar. Hvorfor? De går for hardt ut.

Headerbildex

Derfor startet Sats i tett samarbeid med Anorak januar med en stor kampanje som hyller alle de som tar det litt roligere, de som fokuserer på å ta ting i sitt eget tempo. Hjerneforskning viser nemlig at vaner er viktigere enn viljestyrke.

Se TV-filmen her.

– Sats sitt nyttårsforsett for 2022 er å gjøre alt vi kan for at våre medlemmer holder sitt. Vi vet at sannsynligheten for å gjøre trening til en vane øker betydelig om man starter i det små med noen enkle og lette øvelser jevnt fremfor et overambisiøst treningsregime, sier nordic marketing manager, Kristine Abrahamsen i Sats.

– I en periode der alle andre i kategorien roper «kjør på», føltes det riktig av Sats å gjøre det motsatte. Ved å fokusere på at Sats faktisk bryr seg om at helt vanlige folk fortsetter å trene fremfor å bare melde seg inn og betale, føles det forhåpentligvis litt tryggere å gå for et medlemskap hos akkurat dem, sier det kreative teamet i Anorak, Sollin Sæle og Sebastian Pandonis.

Audiospott på senter.
Audiospott på senter.
Audiospott på senter.
Senterstunt januar
Plakater på SATS de første fire dagene i januar.

I samarbeid med hjerneforsker Ida Välikangas Rautio fra NTNU, har SATS utviklet et treningsprogram med hjernen og vanebygging i fokus. Det medfører at øvelser som å legge frem treningstøyet dagen i forkant (for å redusere friksjon) og å komme innom så ofte som mulig for korte økter eller positive opplevelser er like viktig som selve treningen.

Treningsprogram foto til KF
Vaneprogrammet er utviklet i samarbeid med hjerneforsker Ida Välikangas Rautio fra NTNU, og varer i 8 uker - akkurat så lang tid det tar å bygge en vane.

– Det er altfor mye fokus på viljestyrke når det kommer til livsstilsendring. Det er en mangel på kunnskap om vaner blant befolkningen, og få vet hvordan de skal gå frem for å få hjernen til å like å trene, sier hjerneforsker Ida Välikangas Rautio i forbindelse med kampanjen.

Dette kan også adferdsforsker Eirik Arntzen bekrefte. – Du har mye mindre kontroll over valgene dine enn du tror. Det er vanene dine og lysten din som rår over hvordan du lever livet ditt. For å skape en vane må du endre faktorene rundt deg og gjøre treningen lystbetont, kun da kan den bli varig.

– Vi har hjulpet utallige medlemmer med å danne nye treningsvaner og vi ser at de som lykkes ofte er de som ikke går for hardt ut, men som tar seg tid til å bygge gode treningsrutiner, legger Kristine Abrahamsen i Sats til.

I tillegg til hovedfilmen som er produsert av Fantefilm med Marius Holst på regi, har kampanjen egne kanal-tilpassede uttak til forskjellige utendørsflater, sosiale medier og display - blant annet en helt egen hangover-vennlig film tilpasset TilTok.

TikTok-filmen, som kun gikk 1. januar, er hangover-tilpasset og inneholder farger og motiver som er bevist beroligende for hjernen etter en kveld med festligheter.

– Det fungerer ikke å sende en kinofilm på TikTok i 2022 og vi synes det er bra at Sats tar de forskjellige kanalene på alvor. Håper den ga mange en litt roligere start på året, avslutter teamet i Anorak som også har bestått av rådgiver Janne Espevalen og prosjektleder Camilla Von Borcke.

Utendørs

Involverte byråer

A
Anorak
J

Janne Espevalen

Rådgiver

C

Camilla Von Borcke

Prosjektleder

Y

Yngve Nilsen

Design (TikTok)

E

Emma Thorén

Produsent (TikTok)

J

Jari Niklas Olsen

Planner

M

Martin Inversen

Regissør og produsent

Fantefilm
Fantefilm Filmproduksjon
M

Marius Holst

Regissør

O

Oscar Dahlsbekken

Filmfotograf

J

Jannecke Bervell

Casting

J

Jonas Aarø

Klipp

Uhørt

Uhørt AS Etterarbeid

Andre involverte

B

Bård Nordhagen

Acting Director of Marketing, Communication and Member Care, Sats

K

Kristine Abrahamsen

Nordic Marketing Manager, Sats

R

Rikke Skogen

Marketing Manager Norge, Sats