Ser klimaproblemene mindre ut der ovenfra?

SJ Norge har bestemt seg for å si det akkurat som det er langs en av Europas mest trafikkerte flyruter.

Casebilde SJ nord ferdig

Tar du fly mellom Oslo og Trondheim de neste 5 årene, kan du få oppleve det nye budskapet SJ Norge har malt på togtaket sitt, hvis du ser ut av vinduet.

– Det er kanskje litt brutalt, men det begynner klimakrisen også å bli, sier SJ Norge i sin nye kampanje, hvor de tar en posisjon som umulig kan misforstås. 



Mens klimaproblemene i verden eskalerer, var Trondheim-Oslo den mest trafikkerte flystrekningen i Europa (Eurostat. Q2. 2022). Og nordmenn er noen av de som flyr mest i hele Europa. Samtidig er vi et økonomisk ressurssterkt land, med fleksibel arbeidskultur.

– Skal vi nå klimamålene, må vi endre flyvanene våre og oftere velge gode alternativer der de finnes. Vi retter denne kampanjen mot Norges mest trafikkerte flyrute, Oslo – Trondheim, hvor det finnes et klimasmart og godt transportalternativ i våre eltog, sier Rikke Lind, administrerende direktør i SJ Norge.

– Vi er fullt klar over at å endre adferd er en krevende øvelse. Derfor utfordret vi Publicis Kitchen til å hjelpe oss med en kraftfull kampanje, fortsetter Rikke.

Bestemt seg for å være helt ærlige

– Det har vært flere tulipangrønne positive reklamer med fiolinmusikk om klima de siste årene enn det har vært reklamer for bank og sjokolade til sammen. Vi har savnet merkevarer som bare sier det som det er istedenfor å late som om folk ikke vet selv at det er en klimakrise på gang og at de kanskje trenger et spark i ræva av og til. Vi er glade for at SJ Norge tør å stå for posisjonen sin!, sier SJ Norges faste kreative team i Kitchen, Per Berge Moe og Torbjørn Havn.

– Vi tror folk tåler såpass, og har så langt opplevd at folk reagerer med «hehe den fortjente jeg kanskje» heller enn «frekt, nå ble jeg såret», avslutter det kreative teamet smilende og understreker at dette, som med alle klimatiltak, handler om å fly litt mindre når du kan og ikke om å aldri fly i det hele tatt.

Andre involverte

B

Blue Sky

Luftfoto

R

Rikke Lind

CEO SJ Nord

R

Ronny Reithe

Markedssjef SJ Nord