Sett egga og sæden på pause

Ung Kreft lanserer ny kampanje for å opplyse unge kreftrammede om fertilitetsbevarende behandlinger.

94763 16ac0 original
94764 992dd original

Da Ung Kreft spurte medlemmene sine om de hadde fått informasjon om fertilitetsbevarende behandling før kreftbehandling, ble det tydelig at mange ikke hadde fått tilstrekkelig informasjon om dette fra helsepersonell. Da banket de på døren til reklamebyrået Mos.

Det er mye informasjon som skal prosesseres når man har fått kreftbudskapet og da er det lett å gå glipp av denne informasjonen, særlig om helsepersonell ikke opplyser godt nok om dette.

– Mest sannsynlig er ikke muligheten til å få barn det første som popper opp i hodet til en 16-åring og dens pårørende. Her lå utfordringen, hvordan fortelle om fertilitetsbevarende metoder til en ung person som nettopp har fått en kreftbeskjed, sier kreatør Helena Egeland.

Oppgaven ble derfor å prøve å formidle budskapet lett og ukomplisert – og på en måte som pasientene kunne legge merke til.

– Vi hadde fokus på å forklare noe tungt og vanskelig på en enkel måte. «Sett sæden på pause» eller «sett egga på pause» er noe man ikke hører hver dag og har med det en viss stoppeffekt. Brosjyrene skal være til stede på legekontorene og kan enkelt forsvinne i mylderet av informasjon. Den kan derfor også brettes ut til en plakat som kan henges opp på veggen på legekontoret, slik at budskapet blir enda mer synlig, legger Egeland til.

Helsepersonell kan bestille gratis brosjyrer om fertilitetsbevarende behandling ved å sende en mail til [email protected].