Si det kjapt eller bli kvalt
SAIH kunne sikkert snakket i timevis om hvordan studentaktivister blir behandlet i mange land, men det passet dårlig med gjennomsnittlig seertid av digitale annonser.
Aktuelt byrå
BRUNCH Oslo
I land som Zimbabwe, Colombia, Hviterussland, Tyrkia og Hong Kong risikerer studentaktivister som bruker stemmen sin å bli møtt med tåregass, trusler og vilkårlige arrestasjoner av myndighetene. SAIH jobber for at alle skal ha tilgang til god utdanning og akademisk frihet. De har blant annet kjempet frem Students at Risk-ordningen - gjennom den gir Norge utsatte studenter hjelp med å fullføre utdanningen sin.
– I Brunch jobber vi mye med ulike organisasjoner. Felles for dem er at de gjerne har mye på hjertet og mindre budsjett til å nå igjennom. Derfor er det viktig å følge spillereglene for some-annonsering og ta grep som gir de mest mulig gjennomslag for pengene, sier Hadrian Hiorth, som er digital rådgiver i Brunch.
– Kampanjen blir vist på Facebook, Instagram og Snapchat for å nå ut til så mange som mulig innen målgruppen, samtidig som vi sikrer seertiden, forklarer Hiorth.
– Ikke første gang jeg har blitt tåregasset
I filmen får SAIH-leder Hector Ulloua seks sekunder til å formidle hva Students at Risk driver med, før han blir gasset med ekte tåregass.
Hector har selv kommet til Norge fra sitt hjemland Honduras, via Students at Risk-programmet. Ulloa var en engasjert aktivist som juss-student i Honduras. Han ble utsatt for tåregass flere ganger, i fredelige demonstrasjoner.
– Det er ikke bare på «Kompani Lauritzen» at tåregass er populært. Det er dessverre også et vanlig verktøy for å stilne studentaktivister, sier Ulloa.
Involverte byråer
Henrik Borge
Produsent
Petter Brenni Gulbrandsen
Filmfotograf
Ruben Slettevold
Lyd
Teo Sjøvik
SFX