Sikkerhet på nordiske vinterveier – Bare barnemat?

Continental Norge har jobbet med Yellow Banana for å finne ut om sikkerhet og dekkvalg på glatt vinterføre egentlig er så vanskelig som det kan virke – eller om det faktisk er så enkelt at et barn kan forstå det.

Conti

Her i Norge kommer vi ikke unna utfordrende veiforhold på vinteren. Continental Dekk har i flere år levert testvinnende vinterdekk både med og uten pigger. I år var utfordringen til Continental å opplyse og informere om hvilke dekk man burde velge til ulike vinterforhold.

– Når produktene du selger er ansett som lavinteresse og vi hadde en real smørbrødliste med ønsker for kampanjen, så visste vi godt at vi gav byrået en real utfordring denne gangen. Den skulle være interessant og skape engasjement i sosiale kanaler, i tillegg inneholde emner som sikkerhet og valg av dekk. Og på toppen av det hele ulikt noe annet andre i bransjen har gjort før, forteller Ida Maria Sætre hos Continental Dekk Norge.

Sammen med reklamebyrået Yellow Banana produserte de en serie korte filmer hvor barna fikk forklare med egne ord hvorfor riktige vinterdekk er viktig, og hvilke ting man burde være obs på når man kjører på glatte veier. Til slutt ble seeren oppfordret til å delta i en quiz for å teste sine egne kunnskaper om vinterdekk, med mulighet for å vinne et sett nye Continental vinterdekk.

– Vår teori er at mange voksne sjåfører tror de kan veldig mer om dekkvalg, bremselengder og mønsterdybde enn det de faktisk gjør. Samtidig er dette ting vi mener er så enkelt å forstå at selv barn kan forklare det. Derfor gjorde vi barna til våre egne Mini Dekksperter, og lot de utfordre de voksne til å teste sin kunnskap om vinterdekk, forteller kreatør Elise Angelsen.

Kampanjen gikk på YouTube, Instagram og Facebook, og opplevde svært gode resultater. Gjennomsnittlig View Rate var langt over YouTubes egne benchmarks, og fikk over 8000 innsendte quizsvar i konkurransen. Continental er veldig fornøyde med hvordan kampanjen har nådd ut til målgruppen:

– Det er gøy å se at vi kan snakke om dekk på en engasjerende og morsom måte, og samtidig informere om sikkerhet. Og spesielt gøy at det blir så godt mottatt!

Kampanjen er nå delt internt i Continental globalt som et eksempel på Best Practice.

Pigg eller piggfritt
Vinterdekk på glattisen
Slitte dekk

Involverte byråer

Heisjef Productions Filmproduksjon
C

Carl-Magnus Fossum

Regi

A

Adrian Leversby

DoP

V

Vegard Oldernes Mortensen

B-Foto

S

Simon Gade Olsen

Lysmester

B

Bjørn Åge Espeseth

Lydperson

L

Linn Gjerstad

Innspillingsleder

G

Gard Ruben Fauske

Produksjonsassistent

Andre involverte

I

Ida Maria Sætre

Marketing & Communications Responsible i Continental

A

Anna Puricelli

Head of Marketing Norway, Continental