Silicon Valley-stjerne fronter norske Soundly
Skuespiller Martin Starr, kjent for sine roller i «Spider-Man: Far From Home», «Silicon Valley», «Freaks and Geeks» og nylig med den norske juleskrekk-komedien «There's Something in the barn», har nå tatt steget inn i den norske teknologiverdenen.
Aktuelt byrå
Soundly
Martin Starr spiller i en ny og absurd promovideo for det norske lydeffekt-programmet Soundly. I videoen «Doors», regissert av Jesper Sundnes, spiller Starr en snobbete hifi-entusiast som legger ut om sin dyptgående lidenskap for å lytte til Doors, men det er altså ikke bandet det er snakk om.
– Ideen til videoen var noe Jesper, Vegard Grubstad i Soundly og jeg kom på over en øl, sier Soundly-gründer Peder Jørgensen.
– Vi lo så mye av dette fjollete premisset og all hifi-snobbe-humoren som det åpner for, og klarte ikke å legge det fra oss. Vi lo heldigvis også godt av det dagen etter og Jesper var rask å skrive ut et manus og foreslo at vi sendte det til Starr, som han kjente fra før.
– Vi visste det var et longshot, med våre begrensede ressurser, men Starr syntes at manuset var så morsomt at han ville være med. Reklameoppdrag er ikke noe han pleier å gjøre, og han presiserte at det var humoren i teksten som gjorde at han ville være med. Det var veldig viktig å bevare den gjennom hele prosessen, forteller Jørgensen.
– Vi hadde kun én uke på å forberede opptak, for det var eneste tidsrom Starr hadde anledning, forteller Sundnes. – Det ble et race mot klokka, men vi var så heldige å få med oss de dyktige, løsningsorienterte filmprodusentene i Kringle Film ledet av Jon Strøm. De heiv seg rundt og klarte å få på plass et utrolig bra team og finne en perfekt location. Vi kan ikke takke Kringle nok for den fantastiske jobben de har gjort i denne produksjonen.
– Gull på hver eneste tagning
– Starr var ekstremt profesjonell og leverte gull på hver eneste tagning. Det var vanskelig å klippe det hele ned til to minutter, rett og slett fordi han er så utrolig flink, forteller Sundnes og berømmer også Thomas Trælnes på Uhørt som har gjort klippen sammen med Christian Schaanning.
– Han har sørget for at vi fikk en effektivt fortalt video, samtidig som han klarte å bevare humoren. Starr sa også at han var veldig fornøyd med sluttresultatet, noe som var en stor lettelse.
– Soundly er for lydentusiaster og geeks, og mange av dem vil sikkert kjenne seg igjen i karakteren, forteller Erling Hoff i Soundly. Det at Starr også forbindes med tech-satiren «Silicon Valley» gjorde ham til den perfekte frontfiguren for Soundlys nisjete produkt.
Prosjekt med mersmak
Soundly og Martin Starrs samarbeid markerer et stort skritt for Soundly i måten de promoterer seg selv.
– Det er første gang vi jobber med denne typen budsjetter og bruker en internasjonalt kjent profil i promoteringen vår – og første gang vi lager et innslag av denne typen, som spiller så rent på humor. Vi er veldig fornøyd med resultatet og dette ga definitivt mersmak, avslutter han.
Involverte byråer
Peder Jørgensen
Manus
Vegard Grubstad
Manus
Joachim Crisostomo Jorddal
Lydetterarbeid
Christian Schaanning
Klipp
Petter Brenni Gulbrandsen
Foto
Leif Kristian Karlsen
Foto og lysmester
Jon Strøm
Produsent
Johanne Helledal
Scenograf
Aron Mattsson
B-foto
Thomas Trælnes
Klipp
Henry Cummings
Online
Cem Ozkilicci
Grade
Robert Jota
Online jr
Mari Ellefsæter
Post produsent
Andre involverte
Jesper Sundnes
Regi og manus