Silicon Valley-stjerne fronter norske Soundly

Skuespiller Martin Starr, kjent for sine roller i «Spider-Man: Far From Home», «Silicon Valley», «Freaks and Geeks» og nylig med den norske juleskrekk-komedien «There's Something in the barn», har nå tatt steget inn i den norske teknologiverdenen.

Soundly Doors

Martin Starr spiller i en ny og absurd promovideo for det norske lydeffekt-programmet Soundly. I videoen «Doors», regissert av Jesper Sundnes, spiller Starr en snobbete hifi-entusiast som legger ut om sin dyptgående lidenskap for å lytte til Doors, men det er altså ikke bandet det er snakk om.

Se filmen her.

– Ideen til videoen var noe Jesper, Vegard Grubstad i Soundly og jeg kom på over en øl, sier Soundly-gründer Peder Jørgensen.

– Vi lo så mye av dette fjollete premisset og all hifi-snobbe-humoren som det åpner for, og klarte ikke å legge det fra oss. Vi lo heldigvis også godt av det dagen etter og Jesper var rask å skrive ut et manus og foreslo at vi sendte det til Starr, som han kjente fra før.

– Vi visste det var et longshot, med våre begrensede ressurser, men Starr syntes at manuset var så morsomt at han ville være med. Reklameoppdrag er ikke noe han pleier å gjøre, og han presiserte at det var humoren i teksten som gjorde at han ville være med. Det var veldig viktig å bevare den gjennom hele prosessen, forteller Jørgensen.

– Vi hadde kun én uke på å forberede opptak, for det var eneste tidsrom Starr hadde anledning, forteller Sundnes. – Det ble et race mot klokka, men vi var så heldige å få med oss de dyktige, løsningsorienterte filmprodusentene i Kringle Film ledet av Jon Strøm. De heiv seg rundt og klarte å få på plass et utrolig bra team og finne en perfekt location. Vi kan ikke takke Kringle nok for den fantastiske jobben de har gjort i denne produksjonen.

– Gull på hver eneste tagning

– Starr var ekstremt profesjonell og leverte gull på hver eneste tagning. Det var vanskelig å klippe det hele ned til to minutter, rett og slett fordi han er så utrolig flink, forteller Sundnes og berømmer også Thomas Trælnes på Uhørt som har gjort klippen sammen med Christian Schaanning.

– Han har sørget for at vi fikk en effektivt fortalt video, samtidig som han klarte å bevare humoren. Starr sa også at han var veldig fornøyd med sluttresultatet, noe som var en stor lettelse.

– Soundly er for lydentusiaster og geeks, og mange av dem vil sikkert kjenne seg igjen i karakteren, forteller Erling Hoff i Soundly. Det at Starr også forbindes med tech-satiren «Silicon Valley» gjorde ham til den perfekte frontfiguren for Soundlys nisjete produkt.

Prosjekt med mersmak

Soundly og Martin Starrs samarbeid markerer et stort skritt for Soundly i måten de promoterer seg selv.

– Det er første gang vi jobber med denne typen budsjetter og bruker en internasjonalt kjent profil i promoteringen vår – og første gang vi lager et innslag av denne typen, som spiller så rent på humor. Vi er veldig fornøyd med resultatet og dette ga definitivt mersmak, avslutter han.

Involverte byråer

Soundly
P

Peder Jørgensen

Manus

V

Vegard Grubstad

Manus

J

Joachim Crisostomo Jorddal

Lydetterarbeid

C

Christian Schaanning

Klipp

Kringle Film Filmproduksjon
P

Petter Brenni Gulbrandsen

Foto

L

Leif Kristian Karlsen

Foto og lysmester

J

Jon Strøm

Produsent

J

Johanne Helledal

Scenograf

A

Aron Mattsson

B-foto

Uhørt
Uhørt AS Etterarbeid
T

Thomas Trælnes

Klipp

H

Henry Cummings

Online

C

Cem Ozkilicci

Grade

R

Robert Jota

Online jr

M

Mari Ellefsæter

Post produsent

Andre involverte

J

Jesper Sundnes

Regi og manus