Skikkelig brysom – kampanjen som ga Telemark Røde Kors flere frivillige
R8 Edge snudde trenden med frafall av både støttemedlemmer og frivillige til Telemark Røde Kors.
Aktuelt byrå

Edge Branding

– Vi hadde over tid opplevd et visst fall både i frivillig engasjement og antall støttemedlemmer, sier Bjørn Runar Foss Sodeland, kommunikasjonsrådgiver i Telemark Røde Kors.
– Denne trenden måtte vi snu! – Løsningen ble å gå til R8 Edge i Porsgrunn og be om hjelp til en kampanje. Vi ønsket oss et konsept som var friskt og annerledes – med mulighet for gjenbruk og videreutvikling. Vi ville ikke bare «gjøre noe», men skape oppmerksomhet og påvirke til handling.
– Røde Kors er en fantastisk organisasjon med fantastiske mennesker. Bare i Telemark gjør rundt 2500 frivillige en uvurderlig innsats. De redder liv, bidrar til å forebygge ensomhet, gjennomfører gratisaktiviteter og skaper sosiale møteplasser for barn, unge, voksne og eldre, sier Yvonne Aasbø, daglig leder i R8 Edge. – Det er inspirerende og stort for oss å kunne hjelpe en slik organisasjon!
«Skikkelig brysom»
Etter omfattende innsiktsarbeid og intervjuer med aktive frivillige i Telemark Røde Kors, sto en fellesnevner tydelig fram: Dette er folk som bryr seg! Alle som én! Det kreative teamet i R8 Edge foreslo å spille på dette og presenterte begrepet og kommunikasjonskonseptet «Skikkelig brysom».
– Bryr du deg, må det være lov å si at du per definisjon er en brysom person, sier tekstforfatter Jan Georg Iversen. – Akkurat som en som gjerne hjelper til, betegnes som hjelpsom. Likevel har ordet brysom fått en bismak. Og er du skikkelig brysom er det slettes ikke positivt. Eller?
– Vi mente det måtte være lov å skape stoppeffekt og oppmerksomhet gjennom å snu dette trill rundt. Vi ville fortelle at det å være brysom er det beste du kan være. Og er du skikkelig brysom, eller – mer presist – brysom på den skikkelige måten, er det enda bedre!
Ekte mennesker med ekte engasjement
R8 Edge pakket bilen og dro på film- og fototurne gjennom Telemark. Behovet for statister og modeller var ikke-eksisterende: Teamet traff – og portretterte – ekte mennesker med et ekte engasjement; skikkelig brysomme frivillige i Telemark Røde Kors. I kampanjefilmen blir vi kjent med 13 flotte representanter fra syv av Telemarks 17 lokallag.
– Kampanjen er kjørt på Facebook, Snapchat og YouTube og skapte trafikk til kampanjesiden på skikkeligbrysom.no, sier Foss Sodeland. – Her ligger «Brysomhetstesten» R8 Edge utviklet for oss: 3 enkle spørsmål med svaralternativer. De fleste fant fort ut at de var mer enn brysomme nok til å bli frivillig i Telemark Røde Kors. Alternativt kan man klikke av for å bli støttemedlem.
– Nå er vi blitt enda flere! R8 Edge har gjort en kjempeinnsats og utformet en kreativ og morsom kampanje som har bidratt til økt rekruttering av frivillige i Røde Kors, konkluderer Bjørn Runar Foss Sodeland.
Involverte byråer

Nora Thulin Johannessen
Prosjektleder
Jan Georg Iversen
Tekstforfatter
Arnt Olav Enger
Film