Skikkelig brysom – kampanjen som ga Telemark Røde Kors flere frivillige


R8 Edge snudde trenden med frafall av både støttemedlemmer og frivillige til Telemark Røde Kors.

Brysom

– Vi hadde over tid opplevd et visst fall både i frivillig engasjement og antall støttemedlemmer, sier Bjørn Runar Foss Sodeland, kommunikasjonsrådgiver i Telemark Røde Kors.

– Denne trenden måtte vi snu! 

– Løsningen ble å gå til R8 Edge i Porsgrunn og be om hjelp til en kampanje. Vi ønsket oss et konsept som var friskt og annerledes – med mulighet for gjenbruk og videreutvikling. Vi ville ikke bare «gjøre noe», men skape oppmerksomhet og påvirke til handling. 



– Røde Kors er en fantastisk organisasjon med fantastiske mennesker. Bare i Telemark gjør rundt 2500 frivillige en uvurderlig innsats. De redder liv, bidrar til å forebygge ensomhet, gjennomfører gratisaktiviteter og skaper sosiale møteplasser for barn, unge, voksne og eldre, sier Yvonne Aasbø, daglig leder i R8 Edge. – Det er inspirerende og stort for oss å kunne hjelpe en slik organisasjon!

«Skikkelig brysom»

Etter omfattende innsiktsarbeid og intervjuer med aktive frivillige i Telemark Røde Kors, sto en fellesnevner tydelig fram: Dette er folk som bryr seg! Alle som én! 

Det kreative teamet i R8 Edge foreslo å spille på dette og presenterte begrepet og kommunikasjonskonseptet «Skikkelig brysom».



– Bryr du deg, må det være lov å si at du per definisjon er en brysom person, sier tekstforfatter Jan Georg Iversen. – Akkurat som en som gjerne hjelper til, betegnes som hjelpsom. Likevel har ordet brysom fått en bismak. Og er du skikkelig brysom er det slettes ikke positivt. Eller?



– Vi mente det måtte være lov å skape stoppeffekt og oppmerksomhet gjennom å snu dette trill rundt. Vi ville fortelle at det å være brysom er det beste du kan være. Og er du skikkelig brysom, eller – mer presist – brysom på den skikkelige måten, er det enda bedre! 



Se filmen her. Artikkelen fortsetter under.
R8 Edge Røde Kors 1
R8 Edge Røde Kors 2
R8 Edge Røde Kors 3

Ekte mennesker med ekte engasjement

R8 Edge pakket bilen og dro på film- og fototurne gjennom Telemark. Behovet for statister og modeller var ikke-eksisterende: Teamet traff – og portretterte – ekte mennesker med et ekte engasjement; skikkelig brysomme frivillige i Telemark Røde Kors. I kampanjefilmen blir vi kjent med 13 flotte representanter fra syv av Telemarks 17 lokallag. 



– Kampanjen er kjørt på Facebook, Snapchat og YouTube og skapte trafikk til kampanjesiden på skikkeligbrysom.no, sier Foss Sodeland. – Her ligger «Brysomhetstesten» R8 Edge utviklet for oss: 3 enkle spørsmål med svaralternativer. De fleste fant fort ut at de var mer enn brysomme nok til å bli frivillig i Telemark Røde Kors. Alternativt kan man klikke av for å bli støttemedlem. 



– Nå er vi blitt enda flere! R8 Edge har gjort en kjempeinnsats og utformet en kreativ og morsom kampanje som har bidratt til økt rekruttering av frivillige i Røde Kors, konkluderer Bjørn Runar Foss Sodeland.

Involverte byråer

290242921 2726424794167677 704991176839619033 n
Edge Branding
N

Nora Thulin Johannessen

Prosjektleder

J

Jan Georg Iversen

Tekstforfatter

A

Arnt Olav Enger

Film