Slik gikk det da målgruppen selv lagde reklamen

Opplysningskontorene for landbruket og Norges Sjømatråd mottok over 33.000 reklamebidrag for sunn lunsj laget for og av ungdom.

JCP PR & Advertising vant i fjor høst en byråkonkurranse utlyst av Opplysningskontorene for landbruket* og Norges Sjømatråd. Oppgaven var å få norsk ungdom til å være mer bevist på hva de spiser. Nå er resultatene fra fjorårets del av kampanjen klar med over 33.000 bidrag av reklamer for sunn lunsj som ungdommen har laget selv.

Målsetningen var å engasjere 30.000 norske skoleelever til å spise sunnere, det er ingen lett oppgave. For å skape blest rundt kampanjen fikk JCP med seg YouTube-stjernene Stina Talling, «Randulle» og «Murdrocks».

– En fjerdedel av norske ungdommer dropper frokost i løpet av uka og får med seg for lite mat på skolen forteller Silje Thoresen Tandberg, prosjektleder for prosjektet «Sunn Ungdomsmat».

– Å få ungdom til å spise en sunn, god og stor nok lunsj er kanskje en av de viktigste faktorene for å bekjempe et økende folkehelseproblem. Det er på tide at vi tar grep, og vi er nødt til å snakke med, og ikke til, ungdommen, sier hun.

Engasjement over all forventning

Skoleelever over hele Norge ble utfordret til å lage sin egen kampanje for en sunn lunsj i skolehverdagen, med hjelp av digitale verktøy. Her skulle de blant annet lage en sunn lunsj, gi den navn og skrive en selgende tekst. Vinnerbidraget vant å få spille inn en egen reklamefilm sammen med sine favoritt Youtubere, produsert av SplayOne.

Elevene kunne melde seg på individuelt, eller skoler kan melde på hele klasser på nettstedet lagdinegenlunsj.no.

Kundeansvarlig Lars Eia Kirkholm hos JCP PR & Advertising sier et av målene med kampanjen er å engasjere norske elever.

– Det blir for mye pekefinger når det handler om det å spise sunt. Historisk handler de fleste sunn mat-kampanjer om hvor mange enheter av et gitt produkt man skal få i seg. Med lagdinegenlunsj-konseptet snur vi kommunikasjonen på hodet. Her er det ungdommene selv som får være med å utforme kampanjen og deltagelsen har vært over all forventning. Tilbakemeldingene fra både lærere og elever er svært positiv.

– Det er kanskje et paradoks at et reklamebyrå får målgruppen selv til å lage reklamen, men det fungerte åpenbart. Lagdinegenlunsj.no har bevist at sunn mat kan faktisk kan engasjere ungdom, avslutter Lars.

På bakgrunn av de gode resultatene fortsetter kampanjen med en ny tvist også dette skoleåret.

*Opplysningskontorene består av: Opplysningskontoret for melk, Matprat, Opplysningskontoret for brød og korn og Opplysningskontoret for frukt og grønt.