VVS Fagmann er en norsk kjede av rørleggerbedrifter, som driftes av Brødrene Dahl. De har over 850 medlemmer. Dette er viktige kunder, og Brødrene Dahl har bestemt seg for å satse hardt på kjeden fremover. Den skal bli mer synlig, de skal verve enda flere medlemmer og oppnå større stolthet og engasjement internt i kjeden.
Tur til Italia i premie
I april mottok alle selgerne en pakke spagetti i postkassen hjemme. Rundt pakken var det festet en konkurranse-flyer med budskapet «Ring en fagmann og bli med til Italia». To dager i september reiser de beste på bedriftsbesøk til Fimas fabrikk, som ligger i praktfulle omgivelser nordvest for Milano.
Hvordan lykkes med salgskonkurranser?
- Ekstraordinært: Ideen må være så god at den sprer seg av seg selv.
- Fokuser: Gjør det gøy å gjøre det bedre! Fokuser på noen få viktige områder. Gjør det så enkelt at alle forstår hva som er viktig.
- Ta utgangspunkt i kundeløftet: Premier medarbeidere som bidrar til å oppfylle bedriftens viktigste løfte til kunden. (Når 850 medlemmer i VVS Fagmann i løpet av et par vårmåneder får en uoppfordret telefon, bidrar dette selvfølgelig til at medlemmene opplever at de blir tatt på alvor, satset på og lyttet til.)
- Premier endring i atferd: Målet er å oppnå varige endringer. Derfor er det viktig å premiere handlinger – ikke bare salgsresultater.
- Vinnersjanser til siste dag: Ikke del ut poeng – del ut lodd. De som har flest lodd vinner, men trekk også noen vinnere. Jo flere lodd, desto større vinnersjanser.
- Workplace: Sekundering er helt avgjørende om man skal lykkes. Bruk bedriftens interne kommunikasjonskanaler til å skryte og feire.
- Bring in the bosses: Sjefene må by på seg selv og stille seg bak konkurransen og «like» mer enn alle andre.
- Fete premier: Bruk kreativiteten og finn frem til premier som alle snakker om.
- Hold ut!: Har du en konkurranse som varer i fire måneder? Sørg for at den får fokus i hele perioden.