Spagetti i posten

I samarbeid med den nye kjedelederen Øystein Opdal ble vi enige om å lage en konkurranse som målte Brødrene Dahls selgere på hvorvidt de ringte medlemmer, vervet medlemmer og solgte Fima-produkter.

0017 VVS fagmann kampanje Hero 1920x1080px

VVS Fagmann er en norsk kjede av rørleggerbedrifter, som driftes av Brødrene Dahl. De har over 850 medlemmer. Dette er viktige kunder, og Brødrene Dahl har bestemt seg for å satse hardt på kjeden fremover. Den skal bli mer synlig, de skal verve enda flere medlemmer og oppnå større stolthet og engasjement internt i kjeden.

Tur til Italia i premie

I april mottok alle selgerne en pakke spagetti i postkassen hjemme. Rundt pakken var det festet en konkurranse-flyer med budskapet «Ring en fagmann og bli med til Italia». To dager i september reiser de beste på bedriftsbesøk til Fimas fabrikk, som ligger i praktfulle omgivelser nordvest for Milano.

Hvordan lykkes med salgskonkurranser?

  1. Ekstraordinært: Ideen må være så god at den sprer seg av seg selv.
  2. Fokuser: Gjør det gøy å gjøre det bedre! Fokuser på noen få viktige områder. Gjør det så enkelt at alle forstår hva som er viktig.
  3. Ta utgangspunkt i kundeløftet: Premier medarbeidere som bidrar til å oppfylle bedriftens viktigste løfte til kunden. (Når 850 medlemmer i VVS Fagmann i løpet av et par vårmåneder får en uoppfordret telefon, bidrar dette selvfølgelig til at medlemmene opplever at de blir tatt på alvor, satset på og lyttet til.)
  4. Premier endring i atferd: Målet er å oppnå varige endringer. Derfor er det viktig å premiere handlinger – ikke bare salgsresultater.
  5. Vinnersjanser til siste dag: Ikke del ut poeng – del ut lodd. De som har flest lodd vinner, men trekk også noen vinnere. Jo flere lodd, desto større vinnersjanser.
  6. Workplace: Sekundering er helt avgjørende om man skal lykkes. Bruk bedriftens interne kommunikasjonskanaler til å skryte og feire.
  7. Bring in the bosses: Sjefene må by på seg selv og stille seg bak konkurransen og «like» mer enn alle andre.
  8. Fete premier: Bruk kreativiteten og finn frem til premier som alle snakker om.
  9. Hold ut!: Har du en konkurranse som varer i fire måneder? Sørg for at den får fokus i hele perioden.